Jij bent een wereldveroveraar! 

Jouw ambities kennen geen grenzen: je wilt met je onderneming de wereld veroveren en een monopoliepositie innemen. De wereld ligt aan je voeten en je bent bereid om heel ver te gaan om die in te palmen. Niet zo onrealistisch: met je universeel en innovatief idee en met de juiste focus kan dat best lukken. 

Jouw belangrijkste focus: Funding

Als je de wereld wilt veroveren, dan heb je kapitaal nodig. Kapitaal om te investeren in de ontwikkeling en uitbouw van je onderneming: finetunen van je product/dienst, sales, aantrekken van de juiste mensen, werkingsmiddelen en marketing. Als je al die zaken wilt uitbouwen, dan heb je allicht meer nodig dan je eigen inbreng. Je moet dus extern kapitaal ophalen en dat vind je bijvoorbeeld bij privé-investeerders, business angels, venture capitalists of investeringsfondsen. Inzichten hebben in de juiste finmix is hier dus cruciaal.

Behalve naar de euro's kijk je maar beter naar wat je precies nodig hebt. Kom je tot de conclusie dat je een introductie binnen een bepaalde sector nodig hebt, dan kijk je beter naar investeerders met een netwerk in die sector. Heb je eerder nood aan iemand die je kan helpen bij je strategisch plan, dan leg je daar uiteraard eerder de focus op in je zoektocht.

Hoe groter je plannen en ambitie, hoe meer kapitaal je nodig hebt. Vaak moet je dus op zoek gaan naar meerdere investeerders. Zorg in dat geval voor een goede balans tussen die verschillende investeerders. Het belangrijkste is dat jij je goed voelt bij elke persoon. 

Welke expertises je ook nodig hebt, ga op tijd op zoek naar investeerders. Tussen de eerste ontmoeting en het finale akkoord kan immers een lange periode zitten, vooral als je met verschillende investeerders in zee wil gaan. Laat de gesprekken niet te snel over de cijfers gaan. Tijdens de eerste ontmoetingen moet je uitvissen of jullie een klik hebben, of jullie op dezelfde golflengte zitten en of jullie dezelfde visie hebben. Pas wanneer de verstandhouding goed zit, kan er over cijfers gepraat worden. Dan pas haal je de Excell-tabellen boven om samen financiële plannen op te stellen en businessplannen aan te passen om zo het bedrijf een waardering te geven. Dan pas starten de onderhandelingen. Zodra de onderhandelingen achter de rug zijn, worden de handtekeningen gezet en kunnen de plannen uitgevoerd worden. Het hele proces kan snel gaan, maar in de meeste gevallen beslaat het toch minstens een aantal maanden. Onthou deze wijze woorden goed: "Onderhandelen is noodzakelijk, net zoals contracten. Hoe beter je beide doet/opstelt, hoe groter de kans is dat de contracten voorgoed in de kast belanden."

Belangrijke kanttekening: het zoeken naar de juiste investeerders is een intensief traject en vereist heel veel netwerken, praten en onderhandelen met potentiële investeerders. Het is belangrijk dat de persoon die die rol opneemt, iemand is die daar vrolijk van wordt. Een zekere aanleg en talent (de zeldzame combinatie van zin en expertise) zijn daarvoor noodzakelijk.

Marketing

Omdat je een nieuwe markt aan het creëren bent, moet je stevig inzetten op het vermarkten van je product of dienst. Een flinke uitdaging, want jouw potentiële klanten moeten nog attent gemaakt worden op het bestaan van jouw product/dienst. Daarom is een degelijk strategisch en operationeel marketingplan voor jou van kapitaal belang. Welke online en offline kanalen zijn relevant voor jouw product of dienst? Hoe zet je die het beste in? Welke boodschap zal weerklank vinden je potentiële klanten? Welke kanaal versterkt jouw plan? Over dat soort zaken moet je goed nadenken.

Product/Service Excellence

Omdat je één van de eerste spelers bent in een nieuwe markt, heeft je product/dienst allicht een innoverend (al dan niet technisch) aspect. Je bevindt je in een nieuwe markt en op een bepaald moment zal je met je innovatie op de markt komen. Op dat moment trek je mensen aan - de early adopters - die je product/dienst kopen louter omwille van het innovatieve karakter ervan. Zorg ervoor dat wat je aanbiedt, excelleert. 

Zodra je product/dienst op de markt is, begin je best zo snel mogelijk met een nieuwe en verbeterde versie. 

Salesgerichte aanpak

Internationaal succes vergt een doorgedreven salesgerichte aanpak. Zorg in verschillende regio’s voor een sterk netwerk dat je kan helpen met je salesactiviteiten. Doe een beroep op dat netwerk voor het verwerven van inzichten in de plaatselijke markt (cultuur, normen, waarden, wetten,...) en/of het contacteren/introduceren van potentiële leads. 

Omring je met de juiste mensen

De samenstelling van je team is heel belangrijk. Als je internationale ambities hebt, dan heb je een performant team nodig dat de essentiële rollen in de onderneming op zich neemt. Als je buiten de landsgrenzen succesvol wil zijn, dan kunnen niet alle belangrijke rollen in je onderneming verdeeld worden tussen 2 of 3 (co-)founders. Dan zal je je ambitie nooit kunnen waarmaken. 

Er moeten duidelijke rollen verdeeld worden. Die rollen zijn idealiter gebaseerd op het talent van elke medewerker. Talent definiëren we trouwens als een combinatie van zin en expertise. Het kan dus best zijn dat een medewerker met een specifieke expertise toch een andere rol op zich neemt, omdat dat een rol is waar die persoon zich beter bij voelt en omdat hij/zij op die manier de meeste toegevoegde waarde kan creëren voor de onderneming.

Als je team maar uit een paar personen bestaat, dan is het goed mogelijk dat je specifieke expertise extern uitbesteedt, of dat je vacatures uitschrijft voor de ontbrekende rollen.