Interactieve content maken voor je website, het is makkelijker dan je denkt!

Interactieve content maken voor je website, het is makkelijker dan je denkt!

Zoek je leuke content om de aandacht van je bezoekers vast te houden? Op zoek naar een originele manier om engagement te creëren bij de bezoekers van je website? Dan kan interactieve content voor jou een behoorlijke effectieve marketingtool zijn.

De drie onverwachte gewoonten van originele denkers

De drie onverwachte gewoonten van originele denkers

Hoe kom je met een geweldig idee op de proppen? Hoe word je een denker die zijn originele ideeën weet om te zetten in een succesvolle onderneming? Dat is het onderwerp van deze geestige en inspirerende TED-talk van organisatiepsycholoog Adam Grant.

Ben jij de ondernemer die de mobiliteit van morgen verzekert?

Wij zijn op zoek naar een ambitieus ondernemer die een startup wil lanceren in de sector van mobiliteit.

Ben je begaan met mobiliteit en stroomt er ondernemersbloed door je aderen? Dan hebben we een opportuniteit voor jou.

Een ervaren ondernemer in de brede mobiliteit sector heeft de ambitie én een concept om onze mobiliteit terug vlot te trekken. Hij heeft de kennis, ervaring en een netwerk om u tegen te zeggen, én de ambitie om een startup tot op wereldniveau uit te bouwen. Daarvoor is hij op zoek naar een team, en in de eerste plaats naar een ondernemer, die het project samen vanaf stap nul kan opnemen.

Daarom zijn we op zoek naar een persoon die al haar of zijn ondernemerstalent in de weegschaal wil gooien om in een eerste stap een minimal viable product te bouwen dat relevante toegevoegde waarde biedt voor klanten. Inzicht in techniek is noodzakelijk, maar je hoeft geen programmeerkennis te hebben. Begrijpen wat kan en hoe klanten denken is het belangrijkste.

Jouw taken:

  • Je verfijnt het concept en schrijft een verhaallijn die alle stakeholders begrijpen en die hen motiveert.

  • Je verzamelt een team (intern of extern) dat een eerste versie van het product kan bouwen. Je stuurt het team in het proces naar een MVP (minimal viable product).

  • Je legt, samen met het team, contacten met klanten, partners, overheid en potentiële investeerders. En je bouwt verder aan die relatie.

  • Je beheert het bedrijf ook financieel en administratief, en zorgt dat het niet van de rails loopt.

Jouw profiel:

  • Je hebt een bachelor of master.

  • Je hebt een ondernemende mindset en hebt interesse in mobiliteit.

  • Je bent creatief en ondernemend van natuur.

  • Je hebt 3 tot 7 jaar werkervaring.

  • Je bent een bijzonder persoon op jouw manier.

  • Je houdt van teamwerk.

  • Je wou altijd al je eigen startup.

 
 
Naam *
Naam
Telefoon
Telefoon
http://
 

Zelf je eigen website in elkaar boksen? Dit zijn je mogelijkheden!

Zelf je eigen website in elkaar boksen? Dit zijn je mogelijkheden!

Dankzij een hele resem handige en eenvoudig te gebruiken online tools kan iedereen een eigen website bouwen. Van Wordpress over Wix tot Squarespace: stuk voor stuk helpen ze je om in een handomdraai je eigen webstek op het wereldwijde web los te laten. Welke tool moet je nu precies kiezen om je website in elkaar te knutselen?

Influencer, ambassador of advocate: ken jij het verschil?

Influencer, ambassador of advocate: ken jij het verschil?

We merken dat de begrippen influencer, ambassador en advocate heel vaak door elkaar worden gehaald, zowel door marketing professionals als door mensen die er niet-professioneel mee bezig zijn. Ken jij het verschil tussen de drie termen?

Vier lessen die je kan trekken uit het ondernemersverhaal van Phil Knight

Vier lessen die je kan trekken uit het ondernemersverhaal van Phil Knight

Voor ondernemers is 'Shoe Dog' meer dan het interessante en boeiende levensverhaal van Nike-oprichter Phil Knight. Ze vinden in het boek een schat aan waardevol advies van een bijzonder succesvolle ervaringsdeskundige.

5 jaar Think with people. Wat doet dat met een mens?

Hoe het begon?

Aan het begin van THINK with people was het voor Bert en mezelf nogal flou. We zouden ondernemers helpen, maar hoe? Eén ding stond vast.  We wilden geen bestaande initiatieven kopiëren en wilden onszelf tijd geven om uit te zoeken waar wij het verschil zouden maken voor ondernemers.
En dit werd onze conclusie.

We helpen ondernemers, van alle slag, minstens 1 stap vooruit. Voor elke ondernemer is die stap anders, vandaar onze zeer persoonlijke aanpak en laagdrempeligheid.


Geen dossiers, pitchen rondes of business plannen. Een mail of een telefoon volstond en volstaat nog steeds om een afspraak te maken. Geen algemene sessies rond een bepaald topic, maar met elke ondernemer een one-on-one gesprek voeren. En dat waren er heel wat, meer dan 2500 ondernemers hebben we op die manier minstens éénmaal mogen ontmoeten. We kunnen met het hand op hart stellen dat we elk van hen minstens 1 stap vooruit hebben geholpen, met startersadvies, met een customer journey, een focus meeting, reality check, storytelling of gewoon ons adressenboekje.
 

Sterk in dit verhaal is, dat het advies geen éénrichtingsverkeer werd.


We hebben zelf ook ontzettend veel geleerd over ondernemers en het uitbouwen van een succesvolle onderneming vanuit een idee. Al onze bevindingen, ervaringen en conclusies hebben we gebundeld in een theorie met als werktitel #howtobuildyourcompany. Momenteel zit deze theorie nog in concept fase. Nieuwsgierig of in the mood om feedback te geven contacteer Els. Dan duiken we er eens in bij een koffie. 
 

Wat worden de ambities voor de volgende 5 jaar?

We blijven ondernemers, scholen en bedrijven helpen. Onze aanpak blijft hetzelfde, maar onze dienstverlening wordt sterker en wordt wat meer uitgebreid met een aantal specifieke one-on-one sessies en trajecten die bestemd zijn voor ondernemers die de initiële startup fase voorbij zijn en die willen groeien.

5 jaar Think with people heeft ons alleen maar nog meer goesting gegeven om ondernemers vooruit te helpen. We worden daarbij ten volle ondersteund door onze THINK with people mentoren, ondernemers en experten, en het hele Cronos eco systeem. De kennis die we daar kunnen raadplegen en bundelen is geweldig en komt ten goede aan iedereen die ons ontmoet.

Bedankt aan alle ondernemers, partners, bedrijven, mentoren, coaches, juryleden,.. die we in de afgelopen jaren hebben ontmoet. We kijken uit naar de nieuwe ondernemersverhalen!

Tot gauw, 
Sara

PHOTO-2018-09-17-15-28-00.jpg

Succes begint bij de juiste doelstellingen

Succes begint bij de juiste doelstellingen

In ‘Measure What Matters’ beschrijft John Doerr hoe zijn methode van Objectives en Key Results (OKR) helpt bij het maken van moeilijke beslissingen en het stellen van de juiste prioriteiten. Bekijk nu de TED-talk waarin hij zijn theorie samenvat.

Leren uit andermans fouten: 5 PR-acties die compleet de mist in gingen

Leren uit andermans fouten: 5 PR-acties die compleet de mist in gingen

There's no such thing as bad publicity. Vrij vertaald: slechte reclame is ook reclame. Het is een uitspraak die je in marketingkringen wel vaker hoort. Er valt wat voor te zeggen, want ook al kom je er als onderneming niet goed uit, er wordt wel over je gepraat. En is dat niet het belangrijkste? Dat er over je gepraat wordt?

Het is alleszins voer voor discussie. Enerzijds vergeten mensen snel wat er over je gezegd wordt. De negatieve boodschap ebt op termijn weg en enkel je naam blijft hangen. Anderzijds zorgen de digitale tijden ervoor dat er niets meer verloren gaat. Als er een negatieve sfeer rond je onderneming hangt, dan is het tegenwoordig vrijwel onmogelijk om die nog weg te krijgen. Want eens het internet er lucht van krijgt, dan gaat het nieuws rond als een lopend vuurtje. Daar zullen Facebook, Twitter en Instagram wel voor zorgen.

Public relations die volledig de mist ingaan en je blijven achtervolgen? Deze vijf bedrijven kunnen erover meespreken.

Loomly

Wie de controle over zijn of haar social media-kanalen in eigen handen wil nemen, kent het probleem wel: je verliest al snel overzicht. Volgens de regels van de kunst moet je minstens één keer per dag op Facebook posten, één keer per dag op LinkedIn actief zijn, en maar liefst vijftien tweets de ether insturen. En dan moet je nog een consistent verhaal aan de man brengen. Loomly helpt je het overzicht bewaren en je social media-activiteit te plannen. ‘’t Is genoeg geweest met al die onoverzichtelijke Excel-spreadsheets’, dachten de oprichters van Loomly toen ze hun relatief diepgaande tool begonnen te ontwerpen. Het is de jammere waarheid: wie een beetje serieus met zijn of haar social media wilt omspringen, moet al snel plannen opmaken vol gedetailleerde informatie. Loomly verhuist dat plan integraal naar een uitgebreid dashboard waarin je posts ontwerpt, inplant en achteraf meet.

Loomly combineert drie aspecten:

o   Een kalender waarin je al je posts kan opmaken.

o   Een planningstool waarin je voor al je relevante social media-kanalen posts kan inplannen.

o   Een analyse dashboard waarin je de prestaties van je posts en tweets kan opvolgen.

Een kalender

Loomly biedt je een mooi overzicht van je komende maand in social media-land. Er zijn verschillende kalenders die je kan aanmaken, voor bijvoorbeeld je persoonlijke social media-aanwezigheid en die van je bedrijf. Of wanneer je meerdere social media-accounts moet beheren – bijvoorbeeld in verschillende talen – kan je die gemakkelijk in kalenders opdelen.

Een kalender kan je op twee manieren weergeven.

De eerste is een lijstoverzicht van de huidige maand, waarin chronologisch iedere social media-post die je in Loomly plaatste opgelijst staat.

loomly overview list
loomly overview list

De tweede vorm is effectief een kalenderoverzicht per maand. Hier worden per dag jouw geplande posts weergegeven, ook weer steeds in chronologische volgorde. Zo krijg je een beter overzicht van welke dagen voldoende content bevatten en op welke je nog wat ruimte hebt voor extra posts.

loomly calendar
loomly calendar

Een planningstool

Daarboven is Loomly voornamelijk een planningstool in de lijn van Hootsuite en Buffer. Je kan posts schrijven en tweaken per kanaal dat je aan de tool koppelde (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest of Google+).

Op zich niets baanbrekend dus, maar Loomly gaat op enkele vlakken toch wel een stapje verder dan zijn concurrenten. Zo hangt er een uitgebreide flow aan het opstellen van iedere post of tweet. Je begint met het benoemen van de post (deze naam kan je linken aan een campagnetitel). Loomly geeft je ook steeds enkele top topicals (ofwel actuele feiten waar je jouw posts op kan afstemmen), en een richtuur waarop je kan posten.

loomly test post
loomly test post

Daarna bepaal je op welke kanalen de post moet verschijnen en op welk richtuur. Eens je dat vastgelegd hebt, kan je een algemene tekst schrijven die je wilt delen. Geen paniek als je bijvoorbeeld op LinkedIn iets anders de ether wilt insturen dan op Facebook, want in de volgende stap van de flow kan je jouw post of tweet per kanaal scherpstellen.

loomly kanalen
loomly kanalen

Je kan per kanaal het specifieke tijdstip van posten veranderen, de copy herschrijven op maat van het publiek, specifieke hashtags of vermeldingen invoegen en uiteenlopende afbeeldingen of video’s toevoegen. Loomly adviseert je steeds onderaan de post of tweet op basis van algemene informatie of je creatie oké is zo. En het leukste van alles: de tool geeft je een realistische preview van hoe je post er op ieder kanaal zal uitzien.

loomly finetune channels
loomly finetune channels

Een leuke bonus is dat de tool je sinds kort ook het doelpubliek van je posts op Facebook laat finetunen. Hier probeert Loomly tegen de beslissingen van het sociale medium in te gaan om social media managers gebruik te laten maken van zijn eigen Business Manager-tool. Toch raden we je aan voor Facebookposts de tools van Facebook zelf te gebruiken. In de nieuwsfeed van dat medium worden posts van externe tools namelijk benadeeld op vlak van bereik.

loomly targetting facebook
loomly targetting facebook

Daarna is het aan jou om de post te publiceren, in te plannen of van status te veranderen. Er zit nog een hele validatieworkflow met uiteenlopende stappen verwerkt in de tool, voor wanneer je met een social media-team samenwerkt. Hier gaat Loomly dus een pak verder dan de concurrentie.

loomly publish post
loomly publish post

Analytics

Tot slot geeft Loomly je insights in de prestaties van je posts. Deze functie wordt pas echt bruikbaar wanneer je al een tijdje de tool gebruikt. Zo kan hij naar de verschillende posts over de voorbije maanden kijken en trends opmerken.

loomly analytics
loomly analytics

De tool bekijkt onder andere ook de clicks op de links die je deelt. Doordat Loomly die links automatisch kan verkorten, kan hij er een eigen analyse op uitvoeren. Dit helpt je bijvoorbeeld meer inzichten te geven in langs welk kanaal het vaakste wordt doorgeklikt.

Jammer genoeg is het Analytics-luik van Loomly – hoewel de makers er constant aan updaten – nog niet even krachtig als de insights die je bijvoorbeeld via Facebook, Instagram of Twitter krijgt. Neem de resultaten van de tool dus zeker met een korrel zout, doordat hij in tegenstelling tot de verschillende sociale kanalen zelf niet alle factoren die aan het einde van de rit meespelen in kaart kan brengen.

Loomly gebruiken

Klinkt Loomly als iets voor jou? Dan kan je de tool 14 dagen lang gratis testen. Daarna zijn er uiteenlopende betaalplannen waar je op kan intekenen.

Zo maak je nieuwsbrieven die gelezen worden

Nieuwsbrieven: je bent ze intussen waarschijnlijk wel beu gezien. Toch is een goed ontworpen en doordachte nieuwsbrief één van de meest effectieve salestools in je arsenaal. Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw commerciële mails wél lezen? En hoe haal je conversies uit die e-mails? Volg deze tips en je bent meteen goed op weg!

Mail enkel naar mensen die erom vragen

Niet alleen is dit belangrijk in het kader van de nieuwe privacyregels (GDPR), het verhoogt ook de kans dat je contactpersonen effectief je mails lezen. We kunnen het niet genoeg benadrukken.

Mail enkel mensen die erom vragen.

Er bestaat een schemerzone rond sommige contacten. Stel je voor dat je een noemenswaardig bestand hebt aan klanten die je al een tijd niet meer gecontacteerd hebt. En wat doe je met contacten die door een zusterbedrijf ingezameld werden? Of hoe ga je om met contacten die je hun e-mailadres achterlieten bij het downloaden van een file op jouw website? Hier zijn er enkele dingen die je kan doen:

  • Vermeld duidelijk bij forms en op landingspagina’s waar een contact een e-mailadres moet achterlaten dat je van plan bent commerciële e-mails te sturen.
  • Stuur de contacten waar je commerciële e-mails naar wil sturen eerst een e-mail met de concrete vraag of ze jouw nieuwsbrieven willen ontvangen. Wees hier ook transparant over de manier waarop je het e-mailadres verkregen hebt, en hoe vaak je plant e-mails te sturen.

Bovenal: gebruik je gezond verstand. Verwacht er iemand van jou dat er mails gestuurd zullen worden, dan is dat perfect oké. Als iemand geen nieuwsbrieven van je verwacht, stuur je ze in het merendeel van de gevallen gewoon niet.

Hoe zorg je ervoor dat mensen gewillig hun e-mailadres achterlaten zodat jij kan mailen?

Vraag naar e-mailadressen op relevante momenten, op relevante plaatsen. Wanneer een klant al een tijdje een blogpost aan het lezen is, kan je voorstellen om in te tekenen op je nieuwsbrief. Of wanneer iemand je productpagina aan het bekijken is.

Vermeld ook duidelijk je intenties. Vertel waar jouw nieuwsbrieven net over gaan (idealiter heb je uiteenlopende nieuwsbrieven die zich toespitsen op specifieke topics), hoe vaak je ze uitstuurt (dagelijks, wekelijks, maandelijks, …), en dat uitschrijven altijd mogelijk is.

Focus je op één onderwerp per mail

Het meest essentiële onderdeel van een goede commerciële mail is focus. Niet toevallig is dat ook de grootste fout die in de meeste salesmails gemaakt wordt. Wie wil verkopen en overtuigen, probeert zo veel mogelijk invalshoeken te vinden waarlangs je lezer interesse zou kunnen vertonen. Op die manier doe je echter ook inbreuk op de kwaliteit van de inhoud in je e-mails, en geef je ook meerdere topics waarop je lezer kan afhaken.

Kies dus steeds één onderwerp waarop je in jouw mail kan richten. Verkoop je bijvoorbeeld fietsen, focus je mail dan misschien op het kiezen van de juiste banden voor je fiets tijdens de winter, of wijdt eens een mail aan de verschillende soorten versnellingen die je op zo een stalen ros kan installeren.

Het voordeel van een focus te vinden voor jouw e-mail, is dat je meer ruimte creëert om een meerwaarde te vormen in de tekst. Je kan verder gaan dan de klassieke filler tekst die mensen teaset om naar je website door te klikken. Ga in op de belangrijkste aspecten van je topic, bied een meerwaarde in je mail, en zorg er dan voor dat je lezer op je website verder wil lezen.

Leg voldoende links naar je website in je mail

Dat je jouw mails op één topic moet toespitsen, neemt niet weg dat je jouw lezers keuzevrijheid mag gunnen. Meer zelfs: je lezers willen die vrijheid. Met één call-to-action en één link naar je website, voelt je lezer zich teveel geleid. Op die manier geef je het signaal dat je hem of haar op één specifieke plek wil krijgen, waarschijnlijk met als doel jouw product of dienst aan te smeren.

Door meerdere links naar verschillende plaatsen op je website te voorzien, verdwijnt dat gevoel. Link relevante woorden door naar posts op je blog en leg links met je productpagina’s waar mogelijk. Hiervoor zal je ook de tekst van je mail moeten finetunen zodat die zich daartoe verleent. Heb je geen idee hoe je daaraan begint, dan betrek je het beste een goede copywriter bij het schrijven van je e-mails.

Laat je mail er niet als een nieuwsbrief uitzien

Deze klinkt tegenstrijdig, maar hij werkt wel. Hoewel een nieuwsbrief met een knap design er gestructureerd en goed leesbaar uitziet, wordt die ook meteen gezien als onpersoonlijk. Bovendien laden veel mailprogramma’s niet zomaar alle afbeeldingen in een e-mail in, waardoor jouw mails er vaak niet uitzien zoals zou moeten.

Een goed voorbeeld hier is Neil Patel. Patel is een marketinggoeroe die lange blogposts schrijft en je geregeld via nieuwsbrieven uitnodigt om die te lezen. Hoe zien die e-mails er net uit? Alsof hij ze zelf in zijn e-mailprogramma uittikte. Dat terwijl de content in iedere individuele nieuwsbrief doordacht geschreven werd en net bewust zo simpel qua design is. Zijn mails voelen persoonlijk aan, en nodigen uit om snel even te lezen.

Neil Patel e-mail
Neil Patel e-mail

Hou je mails kort

Hoewel we op het internet steeds langere teksten lezen, en bijgevolg veel blogposts in lengte toenemen, moeten e-mails beknopt blijven. Eerst en vooral doordat niemand graag een veel te lange mail leest. Het is een streepje content waar je lezer niet actief naar op zoek is wanneer die in zijn of haar mailbox belandt. Daarnaast durven e-mailprogramma’s en providers te lange mails abrupt af te snijden. Je bent dus niets met die lange mail als je de helft toch niet te zien krijgt.

Maak je mails ook niet onnodig lang door er veel afbeeldingen in te verwerken. Afbeeldingen worden toch niet altijd ingeladen en verzwaren je e-mail alleen maar, niet enkel qua geheugen, maar ook qua visuele inhoud. Zorg eerder textueel voor een heldere structuur door korte alinea’s te gebruiken, belangrijke woorden in het vet te zetten, en hier en daar een tussentitel te gebruiken.

Hou altijd rekening met deze korte puntjes

Tot slot zijn er nog enkele zaken waar je altijd rekening mee moet houden:

  • Gebruik een heldere subjectline. Hierin vermeld je duidelijk waar de mail over gaat. Hou deze subjectline ook kort en bondig, zodat hij niet afgebroken wordt.
  • Voorzie steeds duidelijk een optie om uit te schrijven uit de mailinglijst in de footer van je mails.
  • Werk ook steeds in de richting van een goede call-to-action. Hiermee nodig je de lezer uit meer te weten te komen op je website.
  • Gebruik steeds korte alinea’s om de tekst te breken.
  • Verstuur e-mails steeds vanuit een persoonlijk e-mailadres. Dat kan bijvoorbeeld met e-mailprogramma’s als MailChimp en MixMax. Persoonlijke e-mailadressen verlagen de kans dat je nieuwsbrief in de spambak terechtkomt.

Het Yes Weekend: De Zomer Editie

Met veel enthousiasme zijn we terug van start gegaan met de voorbereidingen voor het Yes Weekend, De Zomer Editie van 22, 23 en 24 juni. Het afgelopen jaar ontmoetten we opnieuw heel veel ondernemers die best wel een weekend full focus op hun business kunnen gebruiken. Onze coaches en experts zeiden terug volmondig 'ja' op onze vraag of ze mee wilden op Yes Weekend. En Les Ondes blijkt opnieuw de perfecte setting voor een weekend vol inspiratie en challenges.

Het fijne aan ondertussen al de 4de editie van het Yes weekend is,  dat de ondernemers die we begeleidden met THINK with people de afgelopen 4 jaar zelf al als coach, expert of onmisbare kracht achter de schermen meegaan. De cirkel is rond.

Deze editie zit er alweer op. Wil je er volgend jaar bij zijn? Zet dan alvast 21, 22 & 23 juni 2019 in je agenda.

 

 

 

 

Peter McKinnon

Ondernemers vind je in alle vormen en maten. Dat je online een hoop nieuwe mogelijkheden hebt om je dromen als entrepreneur waar te maken, toonden we je alvast met Gary Vaynerchuck en Casey Neistat als ideale voorbeelden. Vandaag voegen we nog een YouTube-bekendheid toe aan die lijst: Peter McKinnon. Waarom Peter McKinnon in onze toolbox past? Hij is een toegewijde ondernemer in hart en nieren, en dat merk je sterk wanneer je door zijn (intussen zeer uitgebreide) bibliotheek aan video’s gaat. Een dik jaar geleden nam hij de beslissing zijn vaste baan (als fotograaf van goochelaars) achter zich te laten en zich te storten op een solocarrière op YouTube. En dat leverde geen windeieren op, want intussen is hij 1,8 miljoen YouTube-abonnees rijker en is hij dagdagelijks bezig met zijn passie.

Ondernemer tussen de lijntjes

Wie tussen de lijnen van zijn video’s doorleest (of beter: doorkijkt), ontwart de waarden en normen die een goede ondernemer altijd moet meedragen. McKinnon kan die ook steeds verwoorden in zijn video’s. Kijk maar naar deze, waarin hij uitlegt waarom hij zijn meest geliefde wekelijkse serie opdoekt doordat die geen voldoening meer biedt.

Maar niet alleen die onrechtstreekse wijze woorden zijn een goede reden om als ondernemer naar zijn video’s te kijken. Toegegeven: McKinnon focust zijn content steeds zeer sterk op fotografen en cineasten, maar hij geeft ook goede tips over hoe jouw bereik te vergroten op bijvoorbeeld Instagram.

 

Deze video mag dan wel gefocust zijn op fotografen, hij is net zo belangrijk voor iedereen die een bedrijfsverhaal naar buiten wil brengen. Je moet consistent zijn in wat je vertelt, en dus ook consistent zijn in het beeld dat je van je bedrijf online zet.

En we hadden het daarnet nog over Casey Neistat; tien keer raden wie er goed overeenkomt met die andere succesvolle YouTuber. Casey bood ook, op vraag van McKinnon, een streepje wijze raad op de Canadese vlogger zijn kanaal.

 

Er is dus een hoop dat je kan leren van Peter McKinnon. Hoewel je de boodschap vaak onder een dikke laag fotografie-gerelateerde content moet zoeken, is alles wat de Canadees op zijn YouTube-kanaal doet relevant voor ondernemers. Als ondernemer moet je (zoals Casey Neistat in bovenstaande video aanhaalt) kwaliteit bieden, goed zijn in wat je doet en een constante drive hebben om verder te gaan. Maar misschien nog wel belangrijker: McKinnon haalt vaak aan hoe alles wat hij doet draait om passie. En dat is toch wel het belangrijkste dat je iedere ondernemer kan toewensen: voldoende passie om van je idee een succes te maken.

Laten we om af te sluiten er nog één video bij halen die jou als ondernemer concreet kan helpen. Niet iedereen beschikt over het dure materiaal waarmee Peter Mckinnon zijn foto's en filmpjes maakt. Gelukkig legt hij uit hoe je met jouw mobiele toestel ook een hoop kwaliteit op je Instagramfeed kan toveren.

Start And Up - English

Entrepreneurship isn’t a game, that’s for sure. Still, lots of gamers will agree that video games often require the same skills you need for building and managing a company. Start And Up – a game that teaches you the basic principles of entrepreneurship – finally offers the ideal mash-up between gaming and building a business. Start And Up familiarizes you with the basic principles of entrepreneurship.

startup.png

The game kicks off with you starting your own start-up business. You learn to craft a first product, hire the right staff and start selling from a small store.

As soon as production starts to pick up, you have to look for sales partners that will export your product in exchange for a percentage of your gains.

Meanwhile: what about the production costs? Maybe a small investment will optimise your chain of production.

Oh, and if we hire a couple of researchers, they might find a way to make some more profits of our product.

All right, now that we’ve got this business on the rails, it’s time to think about marketing. What product should you invest in marketingwise to keep the demand high?

You name it, Start And Up has got it. Maybe the most important part of it all: thoughout the game you have to manage your budget as you see fit, and make sure that you won’t go bankrupt.

So you want to be an entrepreneur? Hone your skills with this fun little game. The best part, you ask? It’s free, and playable in a browser near you now! Off you go, get playing!

Start And Up

Dat ondernemen geen spelletje is, staat vast. Toch zullen veel gamers bevestigen dat veel belangrijke vaardigheden die je als ondernemer moet hebben, ook terugkomen in videogames. Start And Up – een game waarin je leert ondernemen -  is dan ook de ideale middenweg tussen gaming en ondernemen. In Start And Up leer je alle uiteenlopende taken van een bedrijfsleider op een leuke manier kennen.

Je begint als in een echte start-up: klein en met lage kosten. Je leert één product maken, huurt er het nodige personeel voor in en verkoopt de boel zelf in je kleine winkeltje.

Al snel swingt de productie de pan uit en moet je via partners jouw creaties naar de markt brengen.

En wat met de productiekost? Na wat investeringen kunnen we die misschien naar beneden helpen.

Oh, als we wat researchers op ons product zetten, kunnen we misschien een manier vinden om nog meer winst te halen uit ons eindproduct.

Nu de bal aan het rollen is, moet je ook rekening houden met marketing. In welk product ga je investeren om de vraag hoog te houden?

Noem maar op, het zit allemaal in Start And Up. Het belangrijkste is natuurlijk dat je terwijl je al die keuzes moet maken steeds je budget in de gaten moet houden. Zal ik verlies draaien als ik dit doe? Is die investering in dit product de moeite waard om mijn winst te garanderen?

Heb je ambities als ondernemer? Stel je skills dan al een keertje scherp met deze ludieke game. Het beste van alles is uiteindelijk dat hij gewoon gratis te spelen valt in je browser. Hup, aan de slag ermee!