Pitch Your Company

Sara Rachdi helpt beginnende ondernemers aan een duidelijk bedrijfsverhaal

Sinds ze vijf jaar geleden mee aan de wieg stond van Think With People, heeft de Gentse  Sara Rachdi (36) heel wat beginnende ondernemers zien worstelen met hun ondernemersverhaal. In haar contact met startende ondernemers merkte ze al snel dat zo'n 95 % van hen het moeilijk heeft om te verwoorden waar ze mee bezig zijn en ze besloot hen te helpen. Vandaag geeft ze interactieve workshops storytelling: "Pitch Your Company". Daarin leert ze bedrijfsleiders en startende ondernemers om hun verhaal kort en krachtig over te brengen. Dat leverde haar al snel de bijnaam pitch queen op.

IMG_0375.jpg


"Eigenlijk heb ik die bijnaam nog maar een jaar. Daarvoor noemden de collega's mij al lachend pitch bitch. Ik ben iemand die het hart op de tong heeft en aanvankelijk was ik in mijn advies nogal direct. Als ik iets niet goed vond, dan zei ik dat ook meteen. En soms misschien iets te krachtig. Ondertussen ben ik wat ouder en wijzer geworden en is mijn aanpak veel zachter. Vandaar dat de bijnaam ook wat liever geworden is."

Veel ondernemers slaagden er niet in om me hun ondernemersverhaal duidelijk te maken, terwijl dat net zo cruciaal is.

"Weet je, de idee voor de workshops kwam redelijk snel na de opstart van Think With People. In kennismakingsgesprekken met ondernemers merkte ik vaak dat het lastig was om te begrijpen wat hun verhaal was. Veel ondernemers slaagden er niet in om me hun ondernemersverhaal duidelijk te maken, terwijl dat net zo cruciaal is. Aanvankelijk weet ik dat aan de aard van het beestje. Het is typisch voor ondernemers, dacht ik. Tot ik doorhad dat het gewoon in de menselijke natuur ligt. Iets wat moeilijk en genuanceerd is, makkelijk voorstellen, dat is niet evident. Wat zeg ik? Dat is een van de moeilijkste dingen die er zijn. Daar worstelen we allemaal mee."

Daarom ben je dus workshops beginnen geven? 

"Klopt. Het is niet omdat het niet gemakkelijk is, dat je het niet kan leren. Verhalen vertellen zit in onze genen. Onze hersenen zijn geprogrammeerd om verhalen te vertellen en te ontrafelen. Ik probeer mijn workshops interactief te maken, zodat deelnemers de handen uit de mouwen moeten steken en aan het eind alle tools in handen hebben om een goed verhaal te vertellen."

Onze hersenen zijn geprogrammeerd om verhalen 
te vertellen en te ontrafelen.

 "Weet je, onze hersenen bestaan uit twee helften die voortdurend met elkaar interageren. Voortdurend worden er verbindingen gemaakt tussen de linkerhelft en de rechter. Als je je verhaal op de juiste manier structureert, dan help je je toehoorders om de juiste links te leggen. Zo maak je 't hen gemakkelijker om in je verhaal mee te gaan. Je mag ze niet laten zoeken of raden."

"Tijdens mijn workshops geef ik een raamwerk mee dat ondernemers helpt om hun verhaal in de juiste structuur te gieten. Dat zijn de vijf PRO's: problem, promise, process, proof en proposal. Die geven hen een kapstok om hun verhaal aan op te hangen."

Je pitch moet iets losmaken bij je toeschouwers. 
Als mensen het probleem niet snappen, dan stopt het.

"Met een kapstok alleen heb je natuurlijk niet genoeg. Je moet er je eigen persoonlijkheid insteken. Je moet je verhaal kleur geven en geloofwaardig maken. Je pitch moet iets losmaken bij je toeschouwers. Daarom is de eerste stap, de probleemstelling, zo belangrijk. Als mensen het probleem niet snappen, dan stopt het. Dan beginnen ze hun Facebook-pagina te checken. Geen herkenning, geen verhaal. "

"Stem je pitch af op je publiek. Spreek je voor een publiek van ingenieurs, dan mag je best wat technischer worden en in detail gaan. Spreek je voor een klein publiek, bijvoorbeeld in een gesprek op een netwerkevent, durf dan gerust voor interactie te gaan. Probeer in de leefwereld van je toehoorders te komen en toon hen duidelijk en concreet wat jouw verhaal hen oplevert."

Waarom is een pitch zo belangrijk?

"Als je je ondernemersverhaal goed vertelt, dan krijg je gewoon veel meer opportuniteiten. Met een goede pitch kan je ervoor zorgen dat je bedrijf in één keer een handvol stappen vooruitzet. Je creëert er alleen maar goede dingen mee: connecties, ideeën, kansen."  

"Anderzijds, als je het niet goed doet, dan sla je de bal compleet mis. Dat levert je absoluut niets op. Het kan dus absoluut geen kwaad om je skills te oefenen."

Tover jij iedereen om in een bevlogen pitcher?

"Nee, dat durf ik niet zeggen. Ik geef iedereen de elementen om het te leren, maar ze moeten het natuurlijk wel zelf doen. De ene is al wat extraverter dan de ander. Niet iedereen houdt ervan om op de barricades te gaan staan. En daar is niets mis mee. Mijn tip: als presenteren niet je ding is, doe het dan niet. Kwel jezelf niet en laat het aan iemand anders in het bedrijf over. Iemand die er wel energie van krijgt."