Pitch Your Company

Pitch Your Company

Sinds ze vijf jaar geleden mee aan de wieg stond van Think With People, heeft de Gentse  Sara Rachdi (36) heel wat beginnende ondernemers zien worstelen met hun ondernemersverhaal. Vandaag geeft ze interactieve workshops storytelling: "Pitch Your Company". Daarin leert ze bedrijfsleiders en startende ondernemers om hun verhaal kort en krachtig over te brengen.

Interactieve content maken voor je website, het is makkelijker dan je denkt!

Interactieve content maken voor je website, het is makkelijker dan je denkt!

Zoek je leuke content om de aandacht van je bezoekers vast te houden? Op zoek naar een originele manier om engagement te creëren bij de bezoekers van je website? Dan kan interactieve content voor jou een behoorlijke effectieve marketingtool zijn.

De drie onverwachte gewoonten van originele denkers

De drie onverwachte gewoonten van originele denkers

Hoe kom je met een geweldig idee op de proppen? Hoe word je een denker die zijn originele ideeën weet om te zetten in een succesvolle onderneming? Dat is het onderwerp van deze geestige en inspirerende TED-talk van organisatiepsycholoog Adam Grant.

Zelf je eigen website in elkaar boksen? Dit zijn je mogelijkheden!

Zelf je eigen website in elkaar boksen? Dit zijn je mogelijkheden!

Dankzij een hele resem handige en eenvoudig te gebruiken online tools kan iedereen een eigen website bouwen. Van Wordpress over Wix tot Squarespace: stuk voor stuk helpen ze je om in een handomdraai je eigen webstek op het wereldwijde web los te laten. Welke tool moet je nu precies kiezen om je website in elkaar te knutselen?

Influencer, ambassador of advocate: ken jij het verschil?

Influencer, ambassador of advocate: ken jij het verschil?

We merken dat de begrippen influencer, ambassador en advocate heel vaak door elkaar worden gehaald, zowel door marketing professionals als door mensen die er niet-professioneel mee bezig zijn. Ken jij het verschil tussen de drie termen?

Vier lessen die je kan trekken uit het ondernemersverhaal van Phil Knight

Vier lessen die je kan trekken uit het ondernemersverhaal van Phil Knight

Voor ondernemers is 'Shoe Dog' meer dan het interessante en boeiende levensverhaal van Nike-oprichter Phil Knight. Ze vinden in het boek een schat aan waardevol advies van een bijzonder succesvolle ervaringsdeskundige.

Succes begint bij de juiste doelstellingen

Succes begint bij de juiste doelstellingen

In ‘Measure What Matters’ beschrijft John Doerr hoe zijn methode van Objectives en Key Results (OKR) helpt bij het maken van moeilijke beslissingen en het stellen van de juiste prioriteiten. Bekijk nu de TED-talk waarin hij zijn theorie samenvat.

Leren uit andermans fouten: 5 PR-acties die compleet de mist in gingen

Leren uit andermans fouten: 5 PR-acties die compleet de mist in gingen

There's no such thing as bad publicity. Vrij vertaald: slechte reclame is ook reclame. Het is een uitspraak die je in marketingkringen wel vaker hoort. Er valt wat voor te zeggen, want ook al kom je er als onderneming niet goed uit, er wordt wel over je gepraat. En is dat niet het belangrijkste? Dat er over je gepraat wordt?

Het is alleszins voer voor discussie. Enerzijds vergeten mensen snel wat er over je gezegd wordt. De negatieve boodschap ebt op termijn weg en enkel je naam blijft hangen. Anderzijds zorgen de digitale tijden ervoor dat er niets meer verloren gaat. Als er een negatieve sfeer rond je onderneming hangt, dan is het tegenwoordig vrijwel onmogelijk om die nog weg te krijgen. Want eens het internet er lucht van krijgt, dan gaat het nieuws rond als een lopend vuurtje. Daar zullen Facebook, Twitter en Instagram wel voor zorgen.

Public relations die volledig de mist ingaan en je blijven achtervolgen? Deze vijf bedrijven kunnen erover meespreken.

De cirkel van Wendy: ‘Iets terugdoen voor de start-upwereld’

Na 3 geslaagde edities voor ondernemers in ideation en pré-ideation fase organiseerde THINK With People van 19 tot 21 januari 2018 voor het eerst een YES-weekend voor startups. Niet alleen de ondernemers met prille ideeën hebben wel eens nood aan een weekend vol inspiratie, ook startups mogen er gerust even tussenuit. Een terugblik in drie afleveringen. Twee jaar geleden was ze op YES-weekend als absolute beginner, het jaar nadien als mentor en nu is ze er als start-up die klaar is om te vervellen tot iets groters: Wendy Geeraert van Co-libry. Wie kan beter vergelijken dan zij?

Van vergelijken gesproken: zou Wendy zichzelf tijdens de communicatieworkshop hebben vergeleken met een kolibrie? Ze doet het alleszins met haar bedrijf, Co-libry: ‘Het is de enige vogel die stil kan blijven hangen of achteruit kan vliegen, maar ook recht omhoog of omlaag. (…) Dit kan omdat hij gigantisch veel energie capteert en verwerkt.’

Dat doet ook de website van Co-libry, een online platform voor wie wil verhuizen. Co-libry slaat al jouw voorkeuren op en doet concrete aanbevelingen: van de eerste beslissingen (huren of kopen? renoveren? waar?) tot de effectieve verhuis. Tussendoor helpen handige tools je met het vergelijken  van leningen, energiekosten, enz. Gebaseerd op relocation agencies voor expats, maar gedigitaliseerd en toegankelijk gemaakt voor iedereen die gaat verhuizen.

Zoals bij veel ondernemers groeide de zaak uit eigen ervaring. Wendy: ‘Ik ben zelf een expat geweest, in Parijs. Daar zag ik hoe het niet moest. Ik raakte er gefrustreerd omdat ik aan mijn lot werd overgelaten.’

Na drie jaar is Co-libry helemaal up and running. De drie YES-weekends waar Wendy intussen al aan deelnam (waarvan één keer als mentor), markeerden verschillende fasen. Wendy: ‘Naarmate je evolueert, verandert ook je insteek. Als beginner heb je nood aan meer algemene wijsheden, in een volgend stadium verandert je focus: hoe ga je een team schalen, bijvoorbeeld. Ik heb hier intussen een netwerk opgebouwd waar ik actief contact mee hebt. De mentors hebben daarom niet altijd een pasklaar antwoord, maar ze kunnen je wel triggeren door de juiste vragen te stellen.’

Vorige zomer was ze zelf mentor tijdens het tweede YES-weekend. ‘Uiteraard herken ik veel van hun issues, zoals de financiering rondkrijgen. Ik vond het erg leuk om doen – het was ook een manier om iets terug te doen voor de start-upwereld.’

Zit jij ook met ondernemerskriebels? Klaar om de eerste stap te zetten naar een zelfstandige carrière? Of heb je net de sprong in het ijle gewaagd met je unieke idee? Laat je inspireren en motiveren! Mail snel naar els@thinkwithpeople.be. Wij houden je op de hoogte over het volgende YES-Weekend op 22, 23 en 24 juni!

YES-Weekend Winter Editie: Communiceer niet zoals een kip als je een walvis bent

Na 3 geslaagde edities voor ondernemers in ideation en pré-ideation fase organiseerde THINK With People van 19 tot 21 januari 2018 voor het eerst een YES-weekend voor startups. Niet alleen de ondernemers met prille ideeën hebben wel eens nood aan een weekend vol inspiratie, ook startups mogen er gerust even tussenuit. Een terugblik in drie afleveringen.

YES-Weekend Winter Editie: Communiceer niet zoals een kip als je een walvis bent

Welke zijn jouw favoriete dieren? Waarom spreken ze jou zo aan? De kans is groot dat de antwoorden duidelijk maken wie je écht bent, en dus ook hoe je authentiek kan communiceren met klanten, collega’s en investeerders. Daarover ging de workshop van communicatiecoach Kim Neuskens (Parlee) op zaterdagnamiddag.

Voor de middag waren de start-ups en hun coaches gaan boogschieten. Dat had meer met communicatie te maken dan je zou denken, legde Kim uit. Ook bij boogschieten gaat het om focussen: beter één welgemikte boodschap dan alle pijlen in het wilde weg te verschieten. Daar had ze natuurlijk een punt. Een uitroepteken zelfs.

IMG_2079-1024x768.jpg

Kim zat intussen in kleermakerszit tegenover een halve kring start-ups. Een kwade genus had in haar voorkomen en enthousiasme een gelijkenis met Ingeborg kunnen zien, maar gelukkig waren we niet op zoek naar onze aartsengel. Eerder naar een business angel, maar die hadden we al, welwillend gepersonificeerd door Stefan Schippers. Het was niet duidelijk welke dieren hij had gekozen, maar ongetwijfeld een wezen met een vlotte babbel en een kritische blik.

Stefan is voor de derde keer op een YES-weekend als mentor, maar dus ook voor het eerst op een wintereditie met start-ups. ‘In ideation en pré-ideation-fase kun je met een bedrijf nog vlotter pivoteren. Er is meer hulp nodig, maar jouw inbreng loont ook direct. In een later stadium liggen er al dingen vast en zijn bepaalde keuzes niet zo vlot om terug te draaien – als dat zou moeten.’

Vertegenwoordigers van vier jonge bedrijven komen hier het beste uit zichzelf en uit hun verblijf in de Ardennen halen. Happs is er, het bedrijf dat een app ontwikkelt voor kinderen met dyslexie en andere leesproblemen. Epihunter ontwikkelde een headset die ouders en leerkrachten verwittigt wanneer een kind een ‘stille’ epileptische aanval krijgt. Contract Fit houdt energie- en telecomcontracten tegen het licht en vergelijkt ze met de concurrenten. En Co-Libry begeleidt verhuizers bij elke stap, van het eerste idee tot de laatste doos.

Die ene welgemikte pijl, ja, die herkent Stefan Schippers. Maar het draait niet alleen om communicatie, zegt hij: ‘Het is ook een kwestie van goed voorbereid te zijn als je naar investeerders stapt. Dat je niet op een Excel-blad moet kijken als men je vraagt welke omzet je denkt te realiseren. Het zijn kleine foutjes die bij een (kandidaat-)investeerder voor ergernis kunnen zorgen.’ Nee, een uil is hij alvast niet. Of net wel?

> Van start-up tot mentor, en weer terug: maak kennis met Wendy in het derde en laatste deel.

YES-Weekend Winter Editie: Startups moeten (leren) communiceren

YES-Weekend Winter Editie: Startups moeten (leren) communiceren

IMG-0654.jpg

Na 3 geslaagde edities voor ondernemers in ideation en pré-ideation fase organiseerde THINK With People van 19 tot 21 januari 2018 voor het eerst een YES-weekend voor startups. Niet alleen de ondernemers met prille ideeën hebben wel eens nood aan een weekend vol inspiratie, ook startups mogen er gerust even tussenuit. Een terugblik in drie afleveringen.

‘Niet alleen de noten van een compositie zijn belangrijk’, zei een groot muzikant ooit. ‘Wat er tùssen die noten gebeurt, dat telt ook. Dat is ook muziek.’ Die filosofie kan je ook tijdens het winterse YES-weekend ontdekken. Niet alleen de workshops zijn belangrijk en boeiend, en al wat je wil. Ook alles daartussen draagt bij tot een memorabel geheel.

Bar meets bartender

Zo kom je op vrijdagavond in het Ardeense buitenhuis van THINK With People een mede-ondernemer achter de tapkraan tegen. ‘Bar meets bartender’ heet dat dan. De ondernemer met de meest treffende horecalook, wordt dan prompt achter de bar gestationeerd. Terwijl hij een La Chouffe volgens de regels van de kunst probeert te serveren, komt een gesprek met een dorstige collega-ondernemer algauw op gang. Wie weet wat dan ontstaat.

Startups hebben andere noden dan ondernemers in de (pré)-ideation fase

Tijdens de voorbije YES-weekends kregen een 20-tal mensen met een ondernemend idee een flinke dosis groeihormoon. Deze keer is het aan de echte startups. Bedrijven die hun potentieel alvast bewezen en willen groeien in omzet, afzetmarkt, team, noem maar op.

‘Hun noden zijn anders’, vertelt initiatiefnemer Sara Rachdi van THINK With People. ‘Start-ups moeten geïnspireerd worden, focus vinden en richting krijgen. Dat kan door te praten met mensen uit verschillende domeinen, best van al in een informele setting zoals hier. Startups in deze fase hebben meer nood aan hands-on-workshops waarin ze antwoorden krijgen op specifieke vragen en problemen.’

Communicatie is het sleutelwoord

En dus ging THINK With People op zoek naar problemen waarmee startups kampen. Daaraan koppelden ze mentoren die zulke problemen kunnen oplossen. Communicatie is daarin een sleutelwoord.

‘Een prille ondernemer in ideationfase wordt meestal als schattig aanzien – je hebt een idee, je zoekt je weg. Wanneer deze ondernemer vervelt tot een startup, wordt het serieus. Je wil geld ophalen en mensen overtuigen om in jouw bedrijf te investeren. Dan is jouw manier van communiceren ongelooflijk belangrijk. Banken, fondsen, investeerders, business angels – ze willen weten of ze hun geld goed gaan besteden. Dat kan alleen als je jouw verhaal weet over te brengen.’

Wie was er allemaal op het YES-weekend? En wat was dat met die kip en die walvis? Lees binnenkort deel 2 van ons verslag.

Tekst: Piet De Loof

Waarom jij moet meegaan op Yes, Weekend, de Winter Editie

Yes, Weekend, de Winter Editie is een weekend waar jij en je scale up op de eerste plaats komen. Ben je de startup fase voorbij, moet je groeien, schalen, aanwerven, verkopen, produceren, internationaliseren, professionaliseren,.. maar heb je hiervoor wat hulp en persoonlijk advies nodig? Wel dan komt de Winter Editie van het Yes, Weekend op het ideale moment.

We nodigen wederom topmentoren/coaches/experten uit die er op gebrand zijn jullie obstakels, uitdagingen, vragen, bezorgdheden,.. weg te werken door concreet, persoonlijk advies en antwoorden te geven op al je vragen rond sales, marketing, HR, investeringen, internationalisering,…

Wij zorgen voor toffe, ontspannende activiteiten, de innerlijke mens, inspirerende workshops maar ook voor voldoende momenten waarop je one-on-one met de experten naar keuze kan samenzitten om jouw scale-up naar het volgende niveau te brengen.

Kortom, de ideale boost voor je onderneming en dat in slechts 48u.

Voor meer info, programma en inschrijving, klik hier.

 

Cake with people: een stap vooruit met smaak

Think with people lanceert een nieuw concept: "Cake with people". Jip weeral iets "with people". Want wij vinden people, ondernemers en ondernemende mensen nog altijd supertof en helpen ze graag een stap vooruit.
Gooi dan iemand bij ons team die bakken ervaring heeft in community building en retail, en in haar vrije tijd vrolijk wordt van eigen groenten en fruit te kweken, en deze om te toveren in vingerlikkende gerechten, dan krijg je "Cake with people”.
Het concept? Heel simpel, Els en ik komen langs bij startups die het nest van een incubator hebben verlaten en op eigen benen staan, met taart. Weggaan bij een incubator als een geslaagde startup die vervolgens op eigen benen kan staan, is leuk, spannend en tezelfdertijd ook een beetje raar. Soms zelfs eenzaam. Waar je voorheen omringd werd door tientallen andere startups, voor een second opinion onmiddellijk een aantal experts in de buurt had, waar de pintjes fris stonden en de koffiemachine altijd gevuld was. Maar waar het nooit stil was, altijd wel iemand te luid aan het bellen was, het vechten was om een vergaderzaal te bemachtigen en de parkeerplaatsen niet voor jouw auto bestemd waren.

Na verloop van tijd kom je dan als volleerd en succesvolle startup tot de conclusie dat er nood is aan een professionele omgeving voor je team en je klanten, zonder meer. Ieder zijn eigen bureau, met of zonder sanseveria, en vooral een oase van rust om die kpi’s te halen en de investeerders gelukkig te houden. Kort door de bocht, maar je begrijpt wat ik bedoel. En dan, na een paar weken van absolute rust, hard werken en team-bonding, begin je toch een aantal zaken te missen … Wel, dan komen wij langs met taart en de laatste nieuwtjes uit startup land. Dit is dan ook de moment om op een informele manier een status update te geven, alle veroveringen te etaleren, de zorgen op tafel te gooien en de toekomstplannen te onthullen. De ideale gelegenheid voor ons om ruim netwerk aan te spreken om je naar de next level te brengen.

Wil je graag ook een bezoek van ons? Stuur dan een mail naar els@thinkwithpeople.be en we komen met plezier langs.