Zo maak je nieuwsbrieven die gelezen worden

Nieuwsbrieven: je bent ze intussen waarschijnlijk wel beu gezien. Toch is een goed ontworpen en doordachte nieuwsbrief één van de meest effectieve salestools in je arsenaal. Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw commerciële mails wél lezen? En hoe haal je conversies uit die e-mails? Volg deze tips en je bent meteen goed op weg!

Mail enkel naar mensen die erom vragen

Niet alleen is dit belangrijk in het kader van de nieuwe privacyregels (GDPR), het verhoogt ook de kans dat je contactpersonen effectief je mails lezen. We kunnen het niet genoeg benadrukken.

Mail enkel mensen die erom vragen.

Er bestaat een schemerzone rond sommige contacten. Stel je voor dat je een noemenswaardig bestand hebt aan klanten die je al een tijd niet meer gecontacteerd hebt. En wat doe je met contacten die door een zusterbedrijf ingezameld werden? Of hoe ga je om met contacten die je hun e-mailadres achterlieten bij het downloaden van een file op jouw website? Hier zijn er enkele dingen die je kan doen:

  • Vermeld duidelijk bij forms en op landingspagina’s waar een contact een e-mailadres moet achterlaten dat je van plan bent commerciële e-mails te sturen.
  • Stuur de contacten waar je commerciële e-mails naar wil sturen eerst een e-mail met de concrete vraag of ze jouw nieuwsbrieven willen ontvangen. Wees hier ook transparant over de manier waarop je het e-mailadres verkregen hebt, en hoe vaak je plant e-mails te sturen.

Bovenal: gebruik je gezond verstand. Verwacht er iemand van jou dat er mails gestuurd zullen worden, dan is dat perfect oké. Als iemand geen nieuwsbrieven van je verwacht, stuur je ze in het merendeel van de gevallen gewoon niet.

Hoe zorg je ervoor dat mensen gewillig hun e-mailadres achterlaten zodat jij kan mailen?

Vraag naar e-mailadressen op relevante momenten, op relevante plaatsen. Wanneer een klant al een tijdje een blogpost aan het lezen is, kan je voorstellen om in te tekenen op je nieuwsbrief. Of wanneer iemand je productpagina aan het bekijken is.

Vermeld ook duidelijk je intenties. Vertel waar jouw nieuwsbrieven net over gaan (idealiter heb je uiteenlopende nieuwsbrieven die zich toespitsen op specifieke topics), hoe vaak je ze uitstuurt (dagelijks, wekelijks, maandelijks, …), en dat uitschrijven altijd mogelijk is.

Focus je op één onderwerp per mail

Het meest essentiële onderdeel van een goede commerciële mail is focus. Niet toevallig is dat ook de grootste fout die in de meeste salesmails gemaakt wordt. Wie wil verkopen en overtuigen, probeert zo veel mogelijk invalshoeken te vinden waarlangs je lezer interesse zou kunnen vertonen. Op die manier doe je echter ook inbreuk op de kwaliteit van de inhoud in je e-mails, en geef je ook meerdere topics waarop je lezer kan afhaken.

Kies dus steeds één onderwerp waarop je in jouw mail kan richten. Verkoop je bijvoorbeeld fietsen, focus je mail dan misschien op het kiezen van de juiste banden voor je fiets tijdens de winter, of wijdt eens een mail aan de verschillende soorten versnellingen die je op zo een stalen ros kan installeren.

Het voordeel van een focus te vinden voor jouw e-mail, is dat je meer ruimte creëert om een meerwaarde te vormen in de tekst. Je kan verder gaan dan de klassieke filler tekst die mensen teaset om naar je website door te klikken. Ga in op de belangrijkste aspecten van je topic, bied een meerwaarde in je mail, en zorg er dan voor dat je lezer op je website verder wil lezen.

Leg voldoende links naar je website in je mail

Dat je jouw mails op één topic moet toespitsen, neemt niet weg dat je jouw lezers keuzevrijheid mag gunnen. Meer zelfs: je lezers willen die vrijheid. Met één call-to-action en één link naar je website, voelt je lezer zich teveel geleid. Op die manier geef je het signaal dat je hem of haar op één specifieke plek wil krijgen, waarschijnlijk met als doel jouw product of dienst aan te smeren.

Door meerdere links naar verschillende plaatsen op je website te voorzien, verdwijnt dat gevoel. Link relevante woorden door naar posts op je blog en leg links met je productpagina’s waar mogelijk. Hiervoor zal je ook de tekst van je mail moeten finetunen zodat die zich daartoe verleent. Heb je geen idee hoe je daaraan begint, dan betrek je het beste een goede copywriter bij het schrijven van je e-mails.

Laat je mail er niet als een nieuwsbrief uitzien

Deze klinkt tegenstrijdig, maar hij werkt wel. Hoewel een nieuwsbrief met een knap design er gestructureerd en goed leesbaar uitziet, wordt die ook meteen gezien als onpersoonlijk. Bovendien laden veel mailprogramma’s niet zomaar alle afbeeldingen in een e-mail in, waardoor jouw mails er vaak niet uitzien zoals zou moeten.

Een goed voorbeeld hier is Neil Patel. Patel is een marketinggoeroe die lange blogposts schrijft en je geregeld via nieuwsbrieven uitnodigt om die te lezen. Hoe zien die e-mails er net uit? Alsof hij ze zelf in zijn e-mailprogramma uittikte. Dat terwijl de content in iedere individuele nieuwsbrief doordacht geschreven werd en net bewust zo simpel qua design is. Zijn mails voelen persoonlijk aan, en nodigen uit om snel even te lezen.

Neil Patel e-mail
Neil Patel e-mail

Hou je mails kort

Hoewel we op het internet steeds langere teksten lezen, en bijgevolg veel blogposts in lengte toenemen, moeten e-mails beknopt blijven. Eerst en vooral doordat niemand graag een veel te lange mail leest. Het is een streepje content waar je lezer niet actief naar op zoek is wanneer die in zijn of haar mailbox belandt. Daarnaast durven e-mailprogramma’s en providers te lange mails abrupt af te snijden. Je bent dus niets met die lange mail als je de helft toch niet te zien krijgt.

Maak je mails ook niet onnodig lang door er veel afbeeldingen in te verwerken. Afbeeldingen worden toch niet altijd ingeladen en verzwaren je e-mail alleen maar, niet enkel qua geheugen, maar ook qua visuele inhoud. Zorg eerder textueel voor een heldere structuur door korte alinea’s te gebruiken, belangrijke woorden in het vet te zetten, en hier en daar een tussentitel te gebruiken.

Hou altijd rekening met deze korte puntjes

Tot slot zijn er nog enkele zaken waar je altijd rekening mee moet houden:

  • Gebruik een heldere subjectline. Hierin vermeld je duidelijk waar de mail over gaat. Hou deze subjectline ook kort en bondig, zodat hij niet afgebroken wordt.
  • Voorzie steeds duidelijk een optie om uit te schrijven uit de mailinglijst in de footer van je mails.
  • Werk ook steeds in de richting van een goede call-to-action. Hiermee nodig je de lezer uit meer te weten te komen op je website.
  • Gebruik steeds korte alinea’s om de tekst te breken.
  • Verstuur e-mails steeds vanuit een persoonlijk e-mailadres. Dat kan bijvoorbeeld met e-mailprogramma’s als MailChimp en MixMax. Persoonlijke e-mailadressen verlagen de kans dat je nieuwsbrief in de spambak terechtkomt.

Het Yes Weekend: De Zomer Editie

Met veel enthousiasme zijn we terug van start gegaan met de voorbereidingen voor het Yes Weekend, De Zomer Editie van 22, 23 en 24 juni. Het afgelopen jaar ontmoetten we opnieuw heel veel ondernemers die best wel een weekend full focus op hun business kunnen gebruiken. Onze coaches en experts zeiden terug volmondig 'ja' op onze vraag of ze mee wilden op Yes Weekend. En Les Ondes blijkt opnieuw de perfecte setting voor een weekend vol inspiratie en challenges.

Het fijne aan ondertussen al de 4de editie van het Yes weekend is,  dat de ondernemers die we begeleidden met THINK with people de afgelopen 4 jaar zelf al als coach, expert of onmisbare kracht achter de schermen meegaan. De cirkel is rond.

Deze editie zit er alweer op. Wil je er volgend jaar bij zijn? Zet dan alvast 21, 22 & 23 juni 2019 in je agenda.

 

 

 

 

Peter McKinnon

Ondernemers vind je in alle vormen en maten. Dat je online een hoop nieuwe mogelijkheden hebt om je dromen als entrepreneur waar te maken, toonden we je alvast met Gary Vaynerchuck en Casey Neistat als ideale voorbeelden. Vandaag voegen we nog een YouTube-bekendheid toe aan die lijst: Peter McKinnon. Waarom Peter McKinnon in onze toolbox past? Hij is een toegewijde ondernemer in hart en nieren, en dat merk je sterk wanneer je door zijn (intussen zeer uitgebreide) bibliotheek aan video’s gaat. Een dik jaar geleden nam hij de beslissing zijn vaste baan (als fotograaf van goochelaars) achter zich te laten en zich te storten op een solocarrière op YouTube. En dat leverde geen windeieren op, want intussen is hij 1,8 miljoen YouTube-abonnees rijker en is hij dagdagelijks bezig met zijn passie.

Ondernemer tussen de lijntjes

Wie tussen de lijnen van zijn video’s doorleest (of beter: doorkijkt), ontwart de waarden en normen die een goede ondernemer altijd moet meedragen. McKinnon kan die ook steeds verwoorden in zijn video’s. Kijk maar naar deze, waarin hij uitlegt waarom hij zijn meest geliefde wekelijkse serie opdoekt doordat die geen voldoening meer biedt.

Maar niet alleen die onrechtstreekse wijze woorden zijn een goede reden om als ondernemer naar zijn video’s te kijken. Toegegeven: McKinnon focust zijn content steeds zeer sterk op fotografen en cineasten, maar hij geeft ook goede tips over hoe jouw bereik te vergroten op bijvoorbeeld Instagram.

 

Deze video mag dan wel gefocust zijn op fotografen, hij is net zo belangrijk voor iedereen die een bedrijfsverhaal naar buiten wil brengen. Je moet consistent zijn in wat je vertelt, en dus ook consistent zijn in het beeld dat je van je bedrijf online zet.

En we hadden het daarnet nog over Casey Neistat; tien keer raden wie er goed overeenkomt met die andere succesvolle YouTuber. Casey bood ook, op vraag van McKinnon, een streepje wijze raad op de Canadese vlogger zijn kanaal.

 

Er is dus een hoop dat je kan leren van Peter McKinnon. Hoewel je de boodschap vaak onder een dikke laag fotografie-gerelateerde content moet zoeken, is alles wat de Canadees op zijn YouTube-kanaal doet relevant voor ondernemers. Als ondernemer moet je (zoals Casey Neistat in bovenstaande video aanhaalt) kwaliteit bieden, goed zijn in wat je doet en een constante drive hebben om verder te gaan. Maar misschien nog wel belangrijker: McKinnon haalt vaak aan hoe alles wat hij doet draait om passie. En dat is toch wel het belangrijkste dat je iedere ondernemer kan toewensen: voldoende passie om van je idee een succes te maken.

Laten we om af te sluiten er nog één video bij halen die jou als ondernemer concreet kan helpen. Niet iedereen beschikt over het dure materiaal waarmee Peter Mckinnon zijn foto's en filmpjes maakt. Gelukkig legt hij uit hoe je met jouw mobiele toestel ook een hoop kwaliteit op je Instagramfeed kan toveren.

Start And Up - English

Entrepreneurship isn’t a game, that’s for sure. Still, lots of gamers will agree that video games often require the same skills you need for building and managing a company. Start And Up – a game that teaches you the basic principles of entrepreneurship – finally offers the ideal mash-up between gaming and building a business. Start And Up familiarizes you with the basic principles of entrepreneurship.

startup.png

The game kicks off with you starting your own start-up business. You learn to craft a first product, hire the right staff and start selling from a small store.

As soon as production starts to pick up, you have to look for sales partners that will export your product in exchange for a percentage of your gains.

Meanwhile: what about the production costs? Maybe a small investment will optimise your chain of production.

Oh, and if we hire a couple of researchers, they might find a way to make some more profits of our product.

All right, now that we’ve got this business on the rails, it’s time to think about marketing. What product should you invest in marketingwise to keep the demand high?

You name it, Start And Up has got it. Maybe the most important part of it all: thoughout the game you have to manage your budget as you see fit, and make sure that you won’t go bankrupt.

So you want to be an entrepreneur? Hone your skills with this fun little game. The best part, you ask? It’s free, and playable in a browser near you now! Off you go, get playing!

Jouw digitaal marketingplan in 100 dagen!

De wereld van de online marketing en communicatie is zeer complex en verdringt deels het traditionele marketingdenken. In deze workshop doet Bert Van Wassenhove de essentie van digitale marketing uit de doeken. Hij biedt een raamwerk dat duidelijkheid schept over hoe ver je precies staat met je strategie en welke stappen je kunt nemen om het volgende niveau te bereiken.

>> De juist kanalen op het juiste moment

De marketing mix heeft er een pak extra communicatiekanalen bijgekregen. Consumenten verwachten nu om altijd en overal vlot over alle nodige informatie te beschikken. Maar hoe ga je om met deze overvloed aan mogelijkheden en kanalen? Waarop zet je in en waarop niet? Met andere woorden: hoe creëer je een succesvolle marketingstrategie in deze context?

>> De juiste boodschap via het juiste kanaal

Bert Van Wassenhove, auteur van het boek ‘Een digitaal 

marketingplan

 in 100 dagen’, schept duidelijkheid in de wereld van marketing buzzwords en bezorgt je een duidelijk framework waarmee je zowel de juiste kanalen als de juiste boodschap voor jouw doel en 

marketingplan

 kan bepalen. Enkele topics die besproken zullen worden:

* Heb je nog wel een eigen website nodig?

* SEO of zoekmachineoptimalisatie

* Social media

* Meetbaar adverteren

* E-mailmarketing

* Marketingtechnieken voor startups en groeibedrijven

Deelnemers aan de workshop krijgen het boek 'Een digitaal 

marketingplan

 in 100 dagen' mee naar huis.

De workshop is voorbij, maar je kan wel nog steeds het boek kopen.