Instagram Direct Messages

Omdat we bij THINK With People weten dat ondernemen niet eenvoudig is, reiken we je maandelijks de hand met een handige tool of tip die je een stapje verder helpt. Deze maand helpen we je sales een boost te geven met Instagram. Instagram: naast Facebook, Twitter en LinkedIn is het waarschijnlijk één van die typische social media waar iedereen al eens van hoorde. Toch wordt het platform door velen afgeschreven als een medium voor jongeren.

Jammer, want de populaire app biedt een hoop sales- en marketingpotentieel.

Het geheim zit hem voornamelijk in de Direct Messaging feature van het platform. Herinner je je nog de tijd dat salesmails doeltreffend waren? Of dat cold calls je een noemenswaardig aandeel aan business opleverden? Instagram Direct Messages zijn op dat vlak het nieuwe goud.

Dankzij de zoekmogelijkheden van Instagram kan je jouw doelpubliek ontwarren uit een massa aan irrelevante contacten, om dan gericht influencers aan te spreken en jouw product of services te verkopen.

Instagram is de aangewezen bron voor zowel sales als influencer marketing.

Hoe gebruik je Instagram voor jouw bedrijf?

1. Zorg dat je profiel op punt staat

Screenshot_20171122-144206-169x300.jpg

Een gouden raad die op ieder vlak geldt: begin nooit zonder een goede voorbereiding. Als je Instagramaccount nog niet op punt staat, wordt het met andere woorden tijd om eraan te werken.

Zorg er eerst en vooral al voor dat je een businessaccount hebt, en geen persoonlijk. Die upgrade maak je gemakkelijk via de instellingen van de applicatie via jouw profielpagina.

Heb je nog geen goede profielfoto voor je onderneming? Maak er één. Idealiter een logo dat herkenbaar is vanop afstand.

Vul daarna je bio in. Vermeld beknopt waar jouw bedrijf voor staat en wat je concreet doet. Vergeet zeker geen link naar je website toe te voegen, want die kan je niet in de omschrijving van je foto’s en video’s plaatsen.

Zorg ervoor dat er minstens negen foto’s of video’s op je Instagramaccount staan. Zo heb je alvast een eerste ‘grid’ dat het scherm vult wanneer iemand jouw profiel bezoekt. Idealiter hebben al je foto’s en video’s dezelfde stijl. Die kan je alvast vastleggen door het consistent gebruiken van één filter. Zorg er zeker voor dat alle foto’s en video’s over je bedrijf gaan, zowel over je team als je services of producten.

2. Vind je doelpubliek

Screenshot_20171122-144041-169x300.jpg

Wanneer je profiel op punt staat, is het tijd om je doelpubliek te zoeken. Leg vast wie je net wil bereiken aan de hand van een persona; dat is een fictief persoon, met naam, leeftijd, job of studies en specifieke hobby’s. Aan die persoon koppel je enkele trefwoorden die hem of haar kenmerken.

Wanneer je een lijst van trefwoorden hebt, begin je die in de zoekfunctie van Instagram in te geven. Zoek op hashtags die bij je persona’s horen. Bijvoorbeeld: ‘coffee’ als je doelpubliek bestaat uit uitbaters van een koffiezaak, of ‘marketing’ als je marketeers hoopt te bereiken.

Klik door op recentere of meer trending foto’s, en bekijk het profiel van de uploader. Bekijk hoeveel gebruikers die persoon of dat bedrijf heeft en hoeveel ‘engagement’ er is op het account. Dat laatste wil zeggen hoeveel mensen de foto’s en video’s van dit profiel bekijken en erop reageren in verhouding met hoeveel volgers de persoon heeft. Als die verhouding goed zit, is dit een potentiële influencer voor jouw merk.

Gaat het om het profiel van een bedrijf of een zelfstandige, dan zoek je het beste de website ervan op. Bekijk hoe je een meerwaarde kan bieden aan die persoon. Merk je op dat je een duidelijk voordeel kan betekenen, dan is dit een potentiële klant.

3. Neem contact op

Screenshot_20171122-144508-169x300.jpg

Wanneer je een interessant profiel gevonden hebt, is het tijd om contact op te nemen. Klik op het ‘message’ icoon en spreek de eigenaar van het account aan.

Hier is het tijd om een meerwaarde te bieden aan de potentiële klant of influencer. Je moet er steeds van uitgaan dat jij meer moet bieden dan wat de contactpersoon van je verwacht. Bied een speciaal voordeeltarief aan, of bied een extra dienst. Staaf waarom het interessant is om eens te proberen met jou samen te werken. Communiceer steeds vanuit een standpunt waarin jij jezelf wil bewijzen.

Zorg er steeds voor dat het bericht dat je stuurt persoonlijk is. Gebruik geen standaard tekst waar je contactpersoon al van ver kan zien dat je niet de nodige moeite stak in het contacteren van hem of haar. Overtuig de persoon dat je specifiek met hem of haar wil samenwerken, niet zomaar met één van de velen die dezelfde eigenschappen delen.

4. Rinse and repeat

Klaar met je eerste bericht? Wacht niet gewoon op antwoord. Net zoals bij cold calls of sales mails zal je tientallen personen moeten aanschrijven voor je iemand vindt die samen wil werken. Laat dat je niet ontmoedigen. Maak van het zoeken van relevante partners en potentiële klanten een gewoonte. Even een dood moment? Haal die telefoon er even bij!