Maak en stuur zelf een digitale kerstkaart in 3 stappen

De feestdagen staan voor de deur, dus het is hoogtijd om al je klanten en contacten een warm hart onder de riem te steken. Een goede kerstboodschap zegt niet alleen: ‘fijne feestdagen’, maar herinnert je contacten ook meteen aan jouw bedrijf, schept een persoonlijke band, en geeft je de kans jouw visie voor het komende jaar te delen. Met andere woorden, tijd om jouw kerstwensen in elkaar te flansen! Maar hoe begin je daaraan? En wat zet je net op die boodschap? Of beter nog: hoe zorg ik ervoor dat alle relevante contactpersonen mijn boodschap ontvangen?

THINK With People to the rescue: een stap voor stap overzicht van hoe je jouw kerstboodschap aan de man brengt, compleet met de juiste tools for the job.

Stap 1: Schrijf je boodschap uit

Schermafbeelding-2017-12-13-om-13.47.47-1024x607.png

Zoals bij veel dingen, is ook hier de kern van het verhaal: hou het kort en bondig. Het klinkt cliché, maar veel zeggen met weinig woorden, is de sleutel.

Hou het op de volgende structuur:

  1. Spreek de ontvanger persoonlijk aan. Niets komt minder geloofwaardig over dan een standaard tekst waar niemand zich door aangesproken voelt. Dit hoeft niet noodzakelijk op de virtuele kaart zelf te zijn, maar doe dit zeker wel in de mail of het persoonlijke bericht dat je naar het contact stuurt.
  2. Zet je eindejaarswensen groot en centraal op je kerstkaart. Hou het simpel: een klassieke ‘prettige feestdagen’ volstaat, maar je mag gerust ook iets originelers bedenken.
  3. Zet onder de kerstwensen jouw boodschap voor het komende jaar. Focus op waar je bedrijf voor staat, en wat jouw doel is voor 2018.

Stap 2: Giet je kaartje in een mooie vorm

Tekst klaar? Tijd voor vormgeving! Gelukkig hoef je al lang geen getalenteerde graphics designer meer te zijn om een respectabele kerstkaart uit je mouw te schudden. Met deze tools kan je meteen gratis aan de slag:

Canva-screengrab-300x159.png

Canva

Canva laat je snel en gemakkelijk een creatie in elkaar flansen die aangepast is aan het kanaal waarlangs je het wil delen. Van één ontwerp kan je zo bijvoorbeeld een Facebookafbeelding en Instagrampost maken in een handomdraai. Visueel kan je spelen met vele vormen en gratis elementen die Canva voorziet. Ontdek alles over Canva in onze Toolbox-blogpost.

Adobe Spark

Adobe Spark laat je net als Canva toe om snel en gemakkelijk een ontwerp in elkaar te draaien met preset vormen en lay-outs. De kracht van Spark ligt hem in het spelen met de vele ontwerpmogelijkheden in lay-out en typografie. Met deze tool geniet je van de jarenlange ervaring die Adobe in graphics design opbouwde (met onder andere Photoshop, Illustrator en InDesign), helemaal gratis. Ontdek alles over Adobe Spark in onze Toolbox.

Enkele dingen waar je in jouw design op kan letten:

  1. Zorg voor een herkenbaar kleurenpallet. Gebruik de kleuren van jouw brand in jouw kerstkaart. Tekst en vorm gaan hand in hand.
  2. Hou voldoende plaats voor ieder tekstelement en herbekijk tekstblokken die te groot, of te lang uitvallen.
  3. Hou rekening met standaard design regels. Gebruik niet meer dan twee fonts door elkaar, en maak er geen kleurcacofonie van. Ook hier regeert de regel ‘less is more’. Ontdek hier de meest essentiële designregels.

Stap 3: Deel je boodschap

Tekst en beeld op punt? Tijd om je boodschap uit te sturen! Bepaal het kanaal waarlangs je jouw contact een eindejaarsboodschap wilt sturen en ga aan de slag. Deze tools helpen je daar een handje bij:

Mixmax

Schermafbeelding-2017-12-13-om-13.52.02-300x163.png

Er zijn een hoop e-mailprogramma’s waarmee je jouw digitale kerstkaart kan versturen. Mixmax laat je over de hele lijn hetzelfde doen als zijn concurrenten, maar biedt je het voordeel achteraf ook slim je mails op te volgen. De tool integreert gemakkelijk in je Google Inbox of GMail-account, en laat je toe gedetailleerd te bekijken wie al dan niet jouw mails opende. Zo kan je jouw kerstwensen opnieuw versturen naar de contacten die de eerste mail nog niet openden.

En je kan een bewuste mail ook integraal delen via andere sociale media, zonder de specifieke opmaak van jouw bericht te verliezen, wat ook een leuke extra is!

MailChimp

Ga je liever voor een meer traditioneel programma, dan is MailChimp ook nog steeds een betrouwbare tool om jouw kerstboodschap langs te versturen. Je kan mails personaliseren, in een herkenbare template gieten, rapporten trekken van je actie, en specifieke databases aanschrijven. Ontdek alles over MailChimp in onze Toolbox.

BotLetter

Zoek je een meer persoonlijke weg dan mail, dan kan je jouw doelpubliek ook via een nieuwsbrief in Facebook Messenger aanspreken. Hiervoor moet je wel contacten laten intekenen op een BotLetter kanaal. Dat is een soort chatbot die via Facebook Messenger nieuwsbrieven pusht naar iedereen die zich intekende. Deze berichten kan je net als e-mails personaliseren en voorzien van CTA’s en afbeeldingen.

Enkele tips voor het uitsturen van je kerstboodschap:

  1. Geef je e-mail een duidelijke subjectline die niet te lang is en zegt waar het over gaat.
  2. Hoe minder tekst, hoe beter. Schrijf het contact persoonlijk aan, geef eventueel een zinnetje uitleg waarom je hem of haar een eindejaarsboodschap opstuurt.
  3. Volg de digitale kerstkaart op. Kijk wie de mail opende en stuur je boodschap opnieuw op een later tijdstip naar mensen die mogelijks over je mail heen keken.
PRETTIGE.png