Powerpoints vervangen door meer online presentaties is niet de oplossing

Verandering, innovatie, transformatie, … deze woorden zijn nog nooit in onze geschiedenis zo vaak in de mond genomen door managers, ondernemers, beleidsmakers, opiniemakers en consultants. Met 2021 voor de deur kunnen we nog een tsunami aan goede voornemens verwachten. De vraag is hoeveel van die voornemens ook in praktijk zullen omgezet worden. Het is namelijk niet zo eenvoudig om verandering te brengen. Grote organisaties moeten succesformules uit het verleden in vraag durven stellen, en in kleine organisaties moeten ondernemers hun baby misschien wel afstaan voor adoptie. Hoe sterk de rationele overtuiging ook mag zijn dat verandering noodzakelijk is, het is de mens die die verandering zal moeten waarmaken.

De oplossing zit in mens gedreven transformatie, verandering en innovatie die gedragen wordt door de trekkers in een organisatie.

De oplossing zit in mens gedreven transformatie, verandering en innovatie die gedragen wordt door de trekkers in een organisatie. En daarvoor moet je eerst en vooral weten waar je als organisatie, als team, als groep van mensen naartoe wil in je markt en met je product of dienst. Zijn jullie een groep gepassioneerde vakspecialisten die andere bedrijven willen versterken met jullie kennis, dan zal je ander model moeten hanteren dan de flamboyante visionair die de ganse wereld ondersteboven wil draaien. Door vanaf de start een duidelijke keuze te maken voor een model dat de ambities van je organisatie weerspiegelt genereer je onmiddellijk enthousiasme bij alle deelnemers aan het transformatie traject.

Kies voor een model dat de ambities van je organisatie weerspiegelt.

Als het goed is stuur je de koers van je bedrijf bij in de richting van meer tevreden klanten. Zo eenvoudig kan een goede bedrijfsstrategie eruitzien: focus op de klant. En wie weet er best wat de klant wil: de mensen in jouw organisatie die regelmatig in contact zijn met die klanten. Een transformatie traject zal enkel succesvol zijn als die het belang van je klanten vooropstelt. Betrek ze daarom in het proces, direct of indirect via iedereen die in contact staat met klanten (dus niet enkel sales, maar ook dienst-na-verkoop, finance, logistiek, etc.). Twijfel je of zit je in een uitzichtloze discussie? De mening van de klant geeft je het antwoord.

De mening van de klant geeft je het antwoord.

Mensen binnen en buiten je organisatie enthousiasmeren vraagt ook creativiteit. Je kan niet steeds dezelfde formules (post-it notes, powerpoint, offsite meetings, ...) hanteren en een vernieuwend resultaat verwachten. Geef je teamleden de ruimte en de tijd om op hun tempo, in de context die hen het beste uitkomt en zonder negatieve stress hun mening te vormen. Schud eens flink aan de boom en zie wat eruit valt, raap het op en gooi het dan in de groep. Wees de leider die afwijkende meningen ernstig neemt en een kans geeft. En natuurlijk zullen niet alle ideeën bruikbaar zijn, maar door ze openlijk op een forum te brengen zullen inzichten ontstaan die door het ganse team gedragen worden. Wijsheid komt voort uit interactie tussen mensen.

Finaal komt het erop neer dat succesvol transformeren samengaat met het motiveren van alle stakeholders.

Finaal komt het erop neer dat succesvol transformeren samengaat met het motiveren van alle stakeholders. Zonder enthousiasme geen innovatie, zonder goesting geen transformatie. Het summum van intrinsieke motivatie heb ik altijd gevonden bij ondernemers. Ze gaan voortdurend door rollercoasters van successen en mislukkingen, staan er vaak alleen voor, en toch blijven ze steeds verder zoeken naar de beste oplossingen voor hun klanten. Het is dat soort gedrevenheid van de ondernemer die we nodig hebben in alle organisaties. Zeker nu steeds meer mensen van thuis werken en voor een stuk geïsoleerd zijn van vaart der dingen die ze vroeger meesleepten op kantoor.

“Het was een heel fijn en kwalitatief traject, en we hebben vooral veel goesting om eraan te beginnen.”

Die intrinsieke motivatie voor verandering vond ik terug in de uitspraak van een klant na de eindpresentatie van het strategisch transformatie traject dat we samen gelopen hebben: “Het was een heel fijn en kwalitatief traject, en we hebben vooral veel goesting om eraan te beginnen.”. Daar doen we het voor, want met een gemotiveerd team krijg innovatie en transformatie alle kansen die het nodig heeft.