JUUNOO - Het belang van bedrijfscultuur - interview

Binnenkort zet JUUNOO haar eerste stappen in het buitenland. Het team zal het komende jaar groeien met 25 extra mensen verdeeld over het hoofdkantoor en verschillende internationale locaties. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf en vooral je team klaar is voor de volgende sprong?

Een van de zaken waar oprichter en CEO Chris Van de Voorde actief op inspeelt om deze explosieve groei te realiseren met een sterk team is bedrijfscultuur. Door de bedrijfscultuur in kaart te brengen kan hij duidelijk naar zijn team communiceren wat er van hen verwacht wordt. Tegelijkertijd wordt ook voor ieder JUUNOO teamlid duidelijk, ongeacht waar ter wereld, welk doel er wordt nagestreefd.

HR kan aan de hand hiervan de juiste mensen selecteren. Zo wordt met de eigenheid van JUUNOO rekening gehouden en worden de verwachtingen naar de nieuwe teamleden duidelijk gesteld.

Wil je meer te weten komen over de bedrijfscultuur van JUUNOO? Bekijk het gesprek met JUUNOO oprichter en CEO Chris Van de Voorde en onze eigen strateeg Bert Van Wassenhove, of lees het volledig interview hieronder.

Waar staat JUUNOO voor?

Met JUUNOO zorgen we ervoor de kantoren efficiënter en circulaire worden ingedeeld. Vandaag werken de meeste mensen thuis, op kantoor werd er gebruik gemaakt van een open office. Door corona zal dit niet blijven. Met JUUNOO geven we een oplossing om de kantoren vlotter in te delen zonder stof of vuiligheid. Daarnaast zorgt ons systeem ervoor dat als het team evolueert de wanden vlot kunnen verplaatst worden om nieuwe of andere ruimtes te creëren. Men gaat op zoek naar oplossingen voor het realiseren van kantoren die vlot aanpassen aan de noden, zonder de klassieke of wereldberoemde gyproc wanden af te breken of op te bouwen, zonder stof of miserie, efficiënt en veilig.

JUUNOO biedt een naadloze en nette oplossing. Je investeert eenmalig in een wand. Wanneer je verhuist kan je de wand meenemen en hergebruiken.

Dit in tegenstelling tot het klassiek model waarbij je voor een wand betaalt die je nadien weggooit. Bij JUUNOO betaal je dezelfde prijs als een klassieke wand die je nadien wel kan hergebruiken.

Vanwaar komt de naam JUUNOO?

Deze naam komt van mijn twee kinderen, Jules en Noor. Ik heb een achtergrond als ingenieur, gepassioneerd door wanden. Er is een enorme overlast gecreëerd door afval van interieur wanden. 40% van alle afval in Europa komt van de bouwsector. Daarvan is 15% van wanden.

Ik was actief in de standenbouw. In deze sector worden wanden succesvol hergebruikt. Ik heb ervoor gekozen om het hergebruik van wanden in een andere business toe te passen. Waarbij, als we erin slagen, 6% van het afval in Europa vermeden wordt.

Ik ga met JUUNOO de uitdaging aan, om als ondernemer en als vader ,om een oplossing te bieden voor de toekomst én volgende generatie wat betreft klimaatverandering.

Vanwaar jouw interesse in de eigen bedrijfscultuur?

We staan aan de poort van de volgende kapitaalronde. Het business model is bewezen in België en dit willen we uitrollen in verschillende landen. Hiervoor halen we geld op waarmee we dan nieuwe mensen kunnen aanwerven.

De vraag is welke mensen en hoe ga je die vinden?

Hiervoor heb je een visie nodig. De juiste mensen aantrekken is enorm moeilijk. De oefening rond bedrijfscultuur was voor ons een mogelijk interessante insteek. We leggen onze bedrijfscultuur vast en kunnen op basis hiervan de juiste mensen aantrekken.

Ken jij jouw eigen bedrijfscultuur dan niet dat je die wou onderzoeken?

Je weet niet wat je niet weet. Ik heb wel een idee over welke onze bedrijfscultuur is. Maar de meerwaarde van deze oefening is, dat je op een gestructureerde, neutrale manier een aantal zaken in kaart brengt en een beknopte analyse krijgt, waarmee je aan de slag kunt.

De bedrijfscultuur binnen JUNNOO kan je herleiden tot deze 3 waarden: LEARNING, PURPOSE en RESULTS.

Het inzicht via de beknopte analyse is een eerste luik. Het tweede luik is namelijk dat ik persoonlijk een bedrijfscultuur in mijn hoofd heb, maar hebben de medewerkers dezelfde bedrijfscultuur in hun hoofd?

Interessant hierbij was, dat wat de medewerkers voelden en dachten verschillend was met hoe ik het zag. Dit kwam dan naar voren in deze oefening. Op die manier kan je dit bespreekbaar maken in je team, gerichte acties op nemen en groeien.

Hoe is dat proces verlopen?

Er was een online vragenlijst die werd ingevuld door alle medewerkers. Elk antwoord is een juist antwoord. De antwoorden zijn niet gelinkt aan personen in het bedrijf. Op basis daarvan werd een grafiek gemaakt door het team van THINK with people waarbij de theorie achter de grafiek werd toegelegd alsook de resultaten werden meegedeeld. Er waren 4 punten waar we meer dan gemiddeld op scoorden. Zo werden prioriteiten en aandachtspunten vastgelegd .

Wat betekent voor jullie purpose,learning en result?

Ons bedrijf wil zo snel mogelijk schalen waarbij we zo snel mogelijk elke wand circulair willen krijgen. Dat is ons doel, onze purpose. Maar dat is ook groter. Dit gaat niet enkel over ecologisch, dat is even goed de cijfers er achter. Het wordt ook gelinkt met onze resultaat gedreven focus.

Moesten we enkel purpose gedreven zijn, dan houden we het op bomen knuffelen.

Maar elk kwartaal ook 30 - 40% groeien, dan ben je ook result driven. Deze twee versterken elkaar. Belangrijk is dat de medewerkers dat zien. We hebben dan nog onze 3de focus, learning is dan een manier om voortdurend bij te leren. Alles en altijd in vraag durven te stellen.

Wat zijn de problemen in de markt, hoe kunnen we dit oplossen. Heel iteratief durven opstellen.

In de oefening was ook duidelijk geworden dat autoritair in het team hoog scoorde. Dat was interessant om vast te stellen. We hebben dat dan ook in ons team besproken want ik wil helemaal niet autoritair overkomen. Zo kon ik toelichten dat, als ik iets duidelijk, directief meedeel dat voornamelijk is om onze resultaten te behalen. Onze waarden PURPOSE, LEARNING en RESULT zijn ondertussen duidelijk voor iedereen, en blijven bespreekbaar in het team. De combinatie van de drie geven net dat heel specifieke karakter van JUUNOO, waarvoor mensen voor ons kiezen.

Wat zijn nog werkgebieden dat je onderneemt op basis van de analyse?

Intern bespreekbaar maken is er één van. Inzetten als selectiecriteria voor het aanwerven van nieuwe mensen is een tweede. Dit is dan naar employer branding toe. Teamspirit staat bijvoorbeeld duidelijk op onze website. Wij gebruiken de 3 waardes ook in ons sollicitatiegesprek. Dit is het type bedrijf waar je staat en is dat een fit? Wij zijn net uit de ‘rollencrisis’ gegaan en voor ons is de grote nieuwe uitdaging de ‘cultuurcrisis’. Als ik andere startups hoor dan zie je ook bij hen die challenge. Ik vond die rollen crisis niet leuk. Het remde de groei van mijn bedrijf af en daarom willen we proactief te werk gaan. Als we die cultuurcrisis kunnen omzeilen, dan kunnen we sneller vooruitgaan als bedrijf.

Hoeveel mensen wil je aanwerven en welke profielen?

België is niet het beste land om een bouwproduct in de markt te zetten. We hebben gedefinieerd dat er een 10-tal regio's in de wereld zijn om ons product in de markt te zetten. Zoals Zweden of New York, waar er een betere fit is met ons product en we sneller kunnen gaan schalen. In totaal hebben we een 25-tal mensen nodig internationaal. Deze zullen niet alleen in ons hoofdkantoor van Kortrijk aan de slag gaan maar ook overal lokale entiteiten hebben die uiteraard wel een sterke link hebben met ons hoofdkantoor.

Dat wordt een speciale dynamiek, die zeker boeiend wordt. Ook de locals zullen mee in de cultuur van JUUNOO zitten.

Dat is super belangrijk, dat iedereen voor hetzelfde doel gaat.

Geïnspireerd door het JUUNOO verhaal? Neem dan zeker een kijkje op hun nieuwe website!