Innovatie Case voor Proximus

Proximus profileert zich als voorloper in nieuwste telecommunicatie mogelijkheden die het in opbouw zijnde 5G netwerk biedt. De focus ligt hierbij niet in de eerste plaats op snellere/betere data connectie voor GSM toestellen maar op over nieuwe, innovatieve oplossingen en business modellen die mogelijk worden dankzij 5G.

Als provider van dit netwerk wil Proximus een katalysator zijn voor deze nieuwe toepassingen die op de meest diverse domeinen kunnen liggen. Dat gaat van telecom bedrijven en startups, tech scale-ups, corporate innovation initiatieven, R&D departementen bij bedrijven en eventueel zelfs de academische wereld. Allen kunnen ze het 5G netwerk gebruiken als hefboom voor innovatie en groei. Op basis van deze vraag werd door THINK with people een aanlooptraject uitgewerkt waarmee Proximus snel van start kon gaan.

THINK with people zette een actief ‘outreach’ programma op waarbij gefocust wordt op tech scale-ups en telco startups. Het team van THINK with people maakte daarbij gebruik van haar netwerk in de startup wereld om de juiste ondernemers aan te spreken en te motiveren om 5G te integreren in hun businessmodel.

Het doel was om enerzijds een kwalitatief beeld te krijgen van hoe deze innovatieve bedrijven kijken naar de opportuniteiten die 5G te bieden heeft. Anderzijds wilden we ook een lijst opbouwen van gekwalificeerde contacten in de startup wereld die relevant zijn voor Proximus in het kader van 5G.

AANPAK: 

 
 

Stap 1: Voordelen van 5G vertalen in een verhaal dat tech startup aanspreekt 

Op basis van deskresearch, gesprekken met startups en overleg met Proximus Wholesale ontwikkelden we een  éénduidig verhaal dat de business opportuniteiten van 5G voor startups duidelijk maakt. 

  • Deliverable: Clear story/presentation voor tech scaleups en telco startups.

  • Proximus Involvement: 1 or 2 briefing meetings, one business, one ‘light tech’. 

Stap 2: Outreach programma 

THINK with people sprak de ondernemingen aan op twee manieren: 

  1. Actief aanspreken van relevante bedrijven in ons netwerk om zo via hen terug  verder te netwerken.

  2. Outreach via organisaties in het startup ecosystem.

Daarvoor hebben we ons geconcentreerd op directe (one-to-one) communicatie en kozen we niet voor een brede ‘campagne’. We ontwikkelden een landing page op de THINK with people site als referentiepunt en plek om data te capteren. We nodigden hen uit voor een “5G meetup” in beperkte  kring waar ze konden bijleren over 5G, met de focus op de business opportuniteiten. Deze boodschap werd versterkt omdat het initiatief vanuit Proximus Wholesale komt en er in een volgende stap ook concrete ondersteuning  zal volgt vanuit Proximus Wholesale. 

Hoe zagen die “5G meetups” eruit?

Deze meetups werden opgezet in de vorm van een ZOOM call en waren op uitnodiging of inschrijving via de landing page, die gemakkelijk te delen valt met een collega ondernemer. Het groepje werd beperkt tot 3 à  5 startups/ scale-ups vanuit dezelfde specialiteit (Tech, IOT, Health, Logistics, Agri, Port, …) 
Het verloop van een meet up zag er zo uit:

  • Kort overzicht van wat 5G is.

  • Toelichten van businessmodellen en opportuniteiten met 5G door THINK with people.

  • Discussie en uitwisseling van ideeën onder de ondernemers.

We maakten van deze meetups ook gebruik om een aantal extra vragen te stellen om te qualificeren of er een opportuniteit is en om een expliciete OK te krijgen dat we hen verder mogen contacteren (privacy/GDPR). Door 32 online meetups bezorgden we het Proximus Wholesale team een gekwalificeerde lijst met potentiële startups om mee samen te werken en een kwalitatief rapport over hoe 5G ontvangen wordt in het startup ecosysteem. Doorheen de looptijd van deze opdracht rapporteerden we minimaal om de 2 weken via mail of call over de evolutie van het project. 

Stap 3: Resultaten

 
 

Een aantal use cases werden intern bij Proximus Wholesale verder behandeld en ééntje ervan behaalde zelf de pers:

https://www.proximus.com/nl/news/2021/20211109-electric-motor-safety-thru-5g.html

Gaetan Dewingaerden, Head of 5G E2E Corporte, ging in gesprek met Bert Van Wassenhove over nieuwe businessmodellen.

https://www.thinkwithpeople.be/onze-blog/2021/6/23/nieuwe-business-modellen-met-5g-een-gesprek-met-gaetan-dewingaerden-van-proximus