Data als sleutel tot een effectief handelskernbeleid voor lokale besturen.

Waarom een Smart Retail Dashboard?

Met het Smart Retail Dashboard willen imec en VLAIO een data dashboard uitwerken dat alle relevante data met betrekking tot lokale economie centraal verzamelt, analyseert en visualiseert. Dit alles om stakeholders lokale economie te ondersteunen bij het ontwikkelen van een sterk handelskernbeleid, de daarbij horende acties en deze acties continu te monitoren en te evalueren. De bedoeling is dat het dataplatform gevoed wordt met zowel overheidsdata als data van derde partijen. Betaalbaarheid en toegankelijkheid van de data zijn uiteraard heel belangrijk.

Meer gedetailleerde informatie lees je op de website van de Vlaamse Overheid.

Uit deze oproep blijkt heel duidelijk dat om het dataplatform vorm te geven, technologie en business elkaar moeten ondersteunen en versterken. Daarom koos Vlaio voor een consortium van een technologie partner dat daarvoor samenwerkt met Telenet, Cake en THINK with people.

THINK with people begeleidt de bottom up bevraging en de denkoefening rond het uitwerken van een duurzaam businessmodel.

In de pilootfase bracht het team van THINK with people samen met de mensen van Knokke-Heist, Turnhout en Diest de noden en opportuniteiten voor lokale besturen in kaart. De technologie partner verzamelde ondertussen informatie die via verwerkte, geaggregeerde databronnen wordt aangeboden over het aantal bezoekers, het type bezoeker en de herkomst van de bezoekers. Deze combineren ze met economische informatie over het bestedingspatroon in de stedelijke handelskernen en de input van de brainstormsessies om zo ‘kant-en- klare’ inzichten te kunnen presenteren.

Parallel hieraan onderzoekt THINK with people welke samenwerkingsmodellen kunnen leiden tot een duurzaam businessmodel om de adaptatie van een met data onderbouwd handelskernbeleid verder te versterken.

"Het resultaat is dat steden en gemeenten op een objectieve manier hun handelskernbeleid kunnen aansturen. Dat ze de aangeleverde data en inzichten naar waarde kunnen schatten en zich kunnen vinden in het aangeboden prijsmodel voor het Smart Retail Dashboard” - Els De Deken, innovatie proces manager op dit project