Hoe een Nederlandse chocolatier met winkels vol geluk het hart van de Belgen steelt.

Bert Van Wassenhove en Roger Scheeren ontmoetten elkaar op het Retail Detail Night ‘22. Bert, founder van THINK with people en marketingstrateeg was er te gast als keynote spreker. Roger, Nederlander en CEO van Coco & Sebas was er op zoek naar connecties in het Vlaamse retail landschap. 

Beide heren zetten in hun aanpak de klant en de beleving centraal en de interesse in elkaars insteek was gewekt. Toen ook nog bleek dat de link met chocolade en retail heel snel gemaakt was doordat ikzelf, Els De Deken, een achtergrond heb in chocolade en retail, werd een afspraak in de allereerste brandstore in Knokke vastgelegd. 

Het mag gezegd, bij Coco & Sebas stap je binnen in een winkel vol geluk, bomvol chocolade cadeaus, de lekkerste ijsjes en koffies.

Voor het interieur werd consequent gekozen voor de kleuren bruin, zwart en room en een touch goud. De sfeer van luxe, warmte en gezelligheid komt je tegemoet.  Door de lay out van de winkel wordt je op sleeptouw meegenomen langs een vaste opstelling van klassiekers uit hun assortiment waar je jezelf of een ander mee kan verwennen. 

Coco & Sebas kan je een beetje zien als de Rituals van de chocolade.
— Roger Scheeren, CEO Coco & Sebas

Centraal in de winkel staat een mooi opgemaakte tafel. Toen wij er ‘te gast’ waren half januari was Valentijn al op het appel. Mooi verpakte geschenken, harten in goud en rood en prachtige dozen om zelf te vullen met lekkers. Wie wil, kan zelfs instant een gepersonaliseerd lint bedrukken in de winkel om het geschenk echt uniek te maken. 

Ik kies hier bewust voor het woord ‘te gast’, omdat Coco & Sebas op zoek gaat naar winkelbedienden met een achtergrond in de horeca, waar mensen ontvangen en verwennen centraal staat. Dat gevoel krijg je echt bij het team dat in Knokke de winkel runt. 

Je kan er lekkere koffie kopen, gemaakt volgens de regels van de kunst of je wordt een bekertje lekker zelfgemaakte chocolademelk aangeboden en bijgestaan met perfect advies. 

Coco & Sebas heeft volgens mij, met deze winkelopbouw, een nieuwe beweging op gang gebracht. In een winkel van een klassiek Belgische chocolademerk ligt het zwaartepunt op de praline toonbank. Coco & Sebas weet met hun aanbod en de layout dit zwaartepunt te verspreiden over verschillende plekken in de winkel, waar je telkens opnieuw een andere impuls of motivatie krijgt om iets aan te schaffen.

Breng je samen met mij een bezoekje?

Videoverslag van ons bezoek aan de eerste Coco & Sebas winkel in België

Ik kijk alvast uit naar de lente, als de ijsjes toonbank up and running is, want dat is voor mij echt een excuus om telkens binnen te lopen. 

Cocos & Sebas heeft plannen om nog meer winkels in België te openen. Roger Scheeren is een geboren en gedreven ondernemer die opportuniteiten grijpt als ze zich voordoen. Zo is de winkel midden juli ‘22 gestart in Knokke en werd Coco & Sebas meteen ook de nieuwe eigenaar van zestien van van de twintig failliete Leonidas winkels in Nederland eind januari 2023.

Coco & Sebas is een sterk concept dat lekkere en premium chocolade aanbiedt aan zeer toegankelijke prijzen met een toets glamour, voor jezelf of als geschenk. Met hun aanbod focussen zich niet alleen op de typische chocolade hoogdagen zoals Sint, Nieuwjaar, Pasen enz.   maar kiezen ze met hun assortiment voor momenten van geluk en chocolade doorheen het hele jaar. In hun winkels stellen ze beleving centraal waarbij ook hun hele online aanwezigheid de beleving ondersteunt. Deze Nederlandse chocolatier, met winkels vol geluk, slaagt er volgens mij zeker in om het hart van de Belgen te stelen.

Beluister ook de podcast van Retail Trends waar Rogers Scheeren dieper ingaat op de aanpak, de strategie en het concept van Coco & Sebas.