Hoe Baloise bottom-up innovatie stimuleert

 

De afgelopen jaren heeft Baloise Group verschillende initiatieven ontwikkeld in de sector van woning- en vastgoedbeheer met de ambitie om verzekeringen te combineren met complementaire oplossingen die een antwoord bieden op de noden van klanten in deze context. Op die manier wil Baloise Group onmisbaar worden in het dagelijkse leven van haar klanten.

Eén van deze initiatieven was het opzetten van de Kickbox-campagne “Home”, met een oproep naar alle werknemers om bij te dragen tot de verwezenlijking van de ambitie van de Baloise Group in deze context. 

De oproep werd gelanceerd met een wervend animatiefilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=M9qwaiDoobU en deze heel duidelijke call to action:

 
 
 

Bedenk een creatief concept - groot of klein - dat echt een verschil kan maken, dat aan een echte klantenbehoefte voldoet, de huidige spelers uitdaagt of gewoon een waardevolle innovatie op de markt brengt. 

We zijn immers op zoek naar originele ideeën voor innovaties in verband met ‘huis en wonen’. Dat kunnen nieuwe digitale producten of diensten zijn, of diensten die gericht zijn op vastgoed in eigendom, huren en de vastgoedsector. Opdat de processen in het ecosysteem ‘Home’ vanaf nu goedkoper, duurzamer en in het algemeen leefbaarder zouden worden. 

 De Kickbox 2021-campagne biedt jou de mogelijkheid om nieuwe wegen in te slaan en uit je comfortzone te breken. Je leert nieuwe collega’s kennen, helpt silo’s te doorbreken en bent van A tot Z de baas over jouw idee. Wij steunen en ondersteunen met veel enthousiasme de volledige uitwerking van jouw idee. In ons vind je een partner aan je zijde, die er is wanneer je hem nodig hebt.  

De Baloise group koos voor de Kickbox-methode voor hun innovatie denkoefening, omdat de Baloise-competenties alomtegenwoordig zijn in de Kickbox-methode. Van leren, samenwerken en netwerken tot persoonlijke verantwoordelijkheid en klant- en verkoopgerichtheid. Alle vaardigheden zijn nodig, worden gebruikt en ontwikkeld.

Wat is Kickbox? Kickbox is een methodologie in bedrijfsinnovatie om werknemers te activeren en waardevolle business cases voor het bedrijf te creëren. De methodologie werd uitgevonden door Adobe. Het is een kleine, rode kartonnen doos die alles bevat wat een werknemer nodig heeft om een nieuw idee te genereren, te prototypen en te testen.De instructies in de Kickbox nemen de vorm aan van een stappenplan met zes niveaus dat werknemers aanmoedigt om elk niveau te verslaan en "de box te verslaan". Elk niveau bevat oefeningen en een checklist.

Uit het verleden bleek echter dat de Kickbox-methode, zoals hij is vormgegeven door Adobe, zonder individuele begeleiding al eens op een koude steen dreigt te vallen. Mensen hebben een extra duwtje in de rug nodig om succesvol aan de slag te gaan met de 6 stadia van de box. 

De 6 stadia zijn:

1. Inception
2. Ideate
3. Improve
4. Investigate
5. Iterate
6. Infiltrate

In dat kader was Baloise Insurance op zoek naar een partner om het gebruik van de Kickbox in hun organisatie te ondersteunen.

THINK with people begeleidt innovatie door ondernemerschap en gebruikt voor dit proces ook de Kickbox, aangevuld met 3 specifieke online workshops die werden vormgegeven op basis van de vele inzichten verworven door het regelmatig begeleiden van startups. Voor de samenwerking met Baloise Insurance koos THINK with people voor een zeer toegankelijke vorm van ondersteuning met respect voor de globale innovatie aanpak en de bedrijfscultuur.


AANPAK:

 

Baloise Innovation Challenge - flowchart

 
 

De Baloise Kickboxen werden aangevuld met 3 persoonlijke online workshops, begeleid door een THINK with people- coach. De drie workshops volgen een duidelijk stappenplan, waarbij het resultaat van iedere coaching ervoor zorgt dat het concept waaraan het team werkt, telkens beter onderbouwd wordt.

1. Workshop 1 - Bouwmodel:

 
Voucher voor een online sessie businessmodellen

Voucher voor een online sessie bouwmodel challenge

 
 

Aan de hand van vijf criteria ontdekte elk team welk van de business modellen ze het best toepassen om succesvol te zijn en verkregen ze de nodige inzichten om hun businessplan te bouwen. Ze deden de test en bespraken die tijdens een online workshop met het THINK with people team. Deze sessie werd voorzien in stap 3 (Improve) van de Baloise Kickbox.

Op basis van deze workshop kreeg het team inzicht in welke business modellen mogelijk zijn en wat de gevolgen zijn van het gekozen businessmodel op de teamsamenstelling, de go-to-market strategie, de financiering, het niveau van de ontwikkeling van het product of de service. 

Door deze inzichten nemen ze zeer vroeg in de ontwikkeling van hun concept de juiste beslissingen.

Link naar de test: https://www.thinkwithpeople.be/bouwmodel-en-business-plan

2. Workshop 2 - Storytelling:

 

Voucher voor een online sessie storytelling

 
 

In deze workshop toetste elk team haar innovatief idee af met THINK with people en creëerde een gestructureerde verhaallijn. Door de ervaring die THINK with people heeft met het begeleiden van early stage startups, zijn ze de perfecte sparringpartner voor de intrapreneur. De drijfveer van deze online coaching is  de Golden Circle van Simon Sinek, waar gepeild wordt naar de WHY, HOW, WHAT en WHO van het concept. 

Door een gestructureerde en goed opgebouwde verhaallijn konden de medewerkers hun concept bij de markt duidelijk aftoetsen, wat zeer belangrijk is om het concept verder te verfijnen. 

Deze sessie werd voorzien in stap 4 ( Investigate)  van de Baloise Kickbox.

3. Workshop 3 - Pitch:

 

Voucher voor een online sessie build the perfect pitch

 
 

Pitch training per team volgens het 5 Pro’s model. Het team van THINK with people begeleidde de intrapreneurs in het hanteren van de 5 PRO’s ( Problem, Promise, Process, Proof, Proposal) voor het brengen van de finale pitch. Deze sessie werd voorzien in stap 6 ( Infiltrate) van de Baloise Kickbox en bereidde de teams voor op het brengen van hun pitch aan de jury. Door het hanteren van het 5 Pro’s model zorgen de teams ervoor dat ze bij de essentie blijven, de WHY van hun concept naar voor schuiven en een opbouw hanteren die het meest kans op slagen en impact geeft.

RESULATEN

 
 
 

Om de praktische opvolging van de verschillende teams te faciliteren voor Baloise Insurance zorgde THINK with people voor regelmatige rapportering en afstemming met de home base. Gedurende het hele traject hield de community manager van THINK with people contact met elk team en linkte hen met interessante cases of voorbeelden uit het startup ecosysteem van THINK with people.

 
 

 

OVER BALOISE INSURANCE
Baloise Insurance is een verzekeringsmaatschappij gevestigd in België en maakt deel uit van de Zwitserse Baloise Group. Zij biedt een uitgebreid gamma van Leven-, Niet-Leven- en Marine- verzekeringen aan via een ruim netwerk van onafhankelijke verzekeringsmakelaars. Mede door de recente fusie en de overname van de Athora-schadeverzekeringen bedraagt de omzet van Baloise Insurance om en bij 2 miljard EUR en behoort zij tot de top 4 van de Belgische schadeverzekeraars. Met haar 1500 medewerkers en het netwerk van onafhankelijke makelaars streeft Baloise Insurance in haar aanbod naar een optimale balans tussen digitaal en menselijk. Als innoverende speler op de Belgische markt zet Baloise Insurance ook extra in op ecosystemen op het vlak van gezondheid, mobiliteit en wonen.