Wat is de specifieke opdracht van de innovatiemanager?

In een eerdere blogpost hebben wij personen die werkzaam zijn als innovatiemanager uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek van een groep studenten van de EHSAL Management School. Dit onderzoek had als doel om meer duidelijkheid te scheppen over de specifieke opdracht van innovatiemanagers, het hoe en waar zij op zoek gaan naar oplossingen en de kanalen waarop ze actief zijn. Ondertussen zijn we enkele maanden verder en na het afnemen van talrijke interviews is het onderzoek afgerond. De resultaten hiervan zullen in deze blogpost kort besproken worden.

Innovatiemanagers beschouwen innovatie als een proces van vernieuwing en verbetering. Vernieuwen om te vernieuwen volstaat hierbij niet. Er moet namelijk waarde worden gecreëerd voor de onderneming én voor de klant. Deze waardecreatie zal het resultaat zijn van een proces van trial and error en zal de vorm aannemen van de ontwikkeling van nieuwe producten en/of processen. Het is essentieel dat innovaties geïntegreerd kunnen worden in het bedrijf en voor meerwaarde zorgen op de langere termijn.

Er moet namelijk waarde worden gecreëerd voor de onderneming én voor de klant.

Om innovatieprocessen op te kunnen starten en tot een goed einde te kunnen brengen, dient er uiteraard heel wat te gebeuren. Dit verklaart het uitgebreid takenpakket van innovatiemanagers. Opvallend is wel dat het takenpakket van innovatiemanagers sterk kan verschillen afhankelijk van het bedrijf waarvoor ze werken en de sector waarin ze actief zijn. Dit is immers gebleken uit de interviews die er zijn afgenomen binnen het onderzoek. Zo houden innovatiemanagers zich o.a. bezig met:

  • Het creëren van een innovatiecultuur

  • Het motiveren en coachen van werknemers

  • Het analyseren van de markt om constant te zoeken naar nieuwe opportuniteiten voor het bedrijf

  • Het opbouwen en onderhouden van een innovatienetwerk

  • Ervoor zorgen dat er binnen het bedrijf voldoende wordt nagedacht over de toekomst

  • De haalbaarheid van projecten beoordelen, zowel op financieel als op operationeel vlak

  • Rapporteren bij de leidinggevende over het verloop van een innovatieproject

  • Lezingen, bootcamps, workshops,… geven in het bedrijf

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de taken die terugkomen in het zeer uitgebreide en diverse takenpakket van innovatiemanagers. De taken die hierboven zijn opgesomd kwamen wel regelmatig terug, maar zullen uiteraard geen onderdeel uitmaken van het takenpakket van iedere innovatiemanager.

Het is logisch dat innovatiemanagers hulp kunnen gebruiken bij het uitvoeren van al hun taken waardoor zij wel eens advies gaan inwinnen bij anderen. Vervolgens rees de vraag bij wie zij liever gaan voor advies, bij internen of bij externen. Op basis van de afgenomen interviews lijkt de voorkeur van de meesten uit te gaan naar een combinatie van internen en externen. Intern zijn er vaak al verschillende profielen die het bedrijf, haar producten, haar processen en haar cultuur goed kennen. De kennis van deze internen kan dan aangevuld worden door de expertise en ervaringen van externen wat de combinatie interessant maakt. Wie finaal gekozen zal worden om advies bij in te winnen, hangt in grote mate af van enerzijds de beschikbare, financiële middelen en anderzijds het concrete project dat het bedrijf voor ogen heeft.

Wat de kanalen betreft , maken innovatiemanagers gebruik van een heel arsenaal aan kanalen om informatie te verzamelen, inspiratie op te doen en eventueel op zoek te gaan naar potentiële partners. Op dit punt was het opvallend dat de fysieke kanalen zwaarder leken door te wegen dan de online kanalen. Uiteraard gaan innovatiemanagers surfen op het internet, nieuwsbrieven lezen, lid worden van online communities en gaan zij ook actief zijn op social media (vooral LinkedIn). Dit neemt niet weg dat het vooral de fysieke kanalen zijn waar veel een beroep op wordt gedaan zoals het voeren van gesprekken met collega’s (die bv. eerder bij andere bedrijven hebben gewerkt en weten hoe zaken daar aangepakt worden), gesprekken voeren met klanten, een beroep doen op het eigen netwerk of door het organiseren van of deelnemen aan conferenties, seminaries, beurzen, workshops,… Vooral het hebben en onderhouden van een uitgebreid netwerk blijkt enorm belangrijk te zijn voor innovatiemanagers. Dit netwerk zal o.m. op de voorgrond treden wanneer er gezocht wordt naar partners om mee samen te werken.

Concluderend kan er gesteld worden dat innovatiemanagers een complexe en diverse functie hebben waardoor het een goeie zaak is dat het onderzoek van deze groep studenten hier toch wat meer duidelijk over heeft kunnen scheppen.

Innovatiemanagers hebben een complexe en diverse functie, waarbij het hebben en uitbouwen van een breed netwerk, essentieel is.

Meer weten over het onderzoek van de groep studenten van de EHSAL Management School? Lees hier meer over het onderzoek: https://www.thinkwithpeople.be/onze-blog/2021/10/18/gezocht-innovatie-managers-die-willen-meewerken-aan-de-opdracht-van-het-post-graduaat-digitaal-business-management

Op zoek naar interessante partners om mee samen te werken? Bekijk hier wie de partners zijn van THINK with people zodat wij u kunnen helpen met het uitbreiden van uw netwerk: https://www.thinkwithpeople.be/

Interesse in een gesprek met THINK with people of heeft u bepaalde vragen voor ons? Bekijk hier hoe u contact met ons kan opnemen: https://www.thinkwithpeople.be/contact