Succes begint bij de juiste doelstellingen

Succes begint bij de juiste doelstellingen

In ‘Measure What Matters’ beschrijft John Doerr hoe zijn methode van Objectives en Key Results (OKR) helpt bij het maken van moeilijke beslissingen en het stellen van de juiste prioriteiten. Bekijk nu de TED-talk waarin hij zijn theorie samenvat.

Leren uit andermans fouten: 5 PR-acties die compleet de mist in gingen

Leren uit andermans fouten: 5 PR-acties die compleet de mist in gingen

There's no such thing as bad publicity. Vrij vertaald: slechte reclame is ook reclame. Het is een uitspraak die je in marketingkringen wel vaker hoort. Er valt wat voor te zeggen, want ook al kom je er als onderneming niet goed uit, er wordt wel over je gepraat. En is dat niet het belangrijkste? Dat er over je gepraat wordt?

Het is alleszins voer voor discussie. Enerzijds vergeten mensen snel wat er over je gezegd wordt. De negatieve boodschap ebt op termijn weg en enkel je naam blijft hangen. Anderzijds zorgen de digitale tijden ervoor dat er niets meer verloren gaat. Als er een negatieve sfeer rond je onderneming hangt, dan is het tegenwoordig vrijwel onmogelijk om die nog weg te krijgen. Want eens het internet er lucht van krijgt, dan gaat het nieuws rond als een lopend vuurtje. Daar zullen Facebook, Twitter en Instagram wel voor zorgen.

Public relations die volledig de mist ingaan en je blijven achtervolgen? Deze vijf bedrijven kunnen erover meespreken.

Loomly

Wie de controle over zijn of haar social media-kanalen in eigen handen wil nemen, kent het probleem wel: je verliest al snel overzicht. Volgens de regels van de kunst moet je minstens één keer per dag op Facebook posten, één keer per dag op LinkedIn actief zijn, en maar liefst vijftien tweets de ether insturen. En dan moet je nog een consistent verhaal aan de man brengen. Loomly helpt je het overzicht bewaren en je social media-activiteit te plannen. ‘’t Is genoeg geweest met al die onoverzichtelijke Excel-spreadsheets’, dachten de oprichters van Loomly toen ze hun relatief diepgaande tool begonnen te ontwerpen. Het is de jammere waarheid: wie een beetje serieus met zijn of haar social media wilt omspringen, moet al snel plannen opmaken vol gedetailleerde informatie. Loomly verhuist dat plan integraal naar een uitgebreid dashboard waarin je posts ontwerpt, inplant en achteraf meet.

Loomly combineert drie aspecten:

o   Een kalender waarin je al je posts kan opmaken.

o   Een planningstool waarin je voor al je relevante social media-kanalen posts kan inplannen.

o   Een analyse dashboard waarin je de prestaties van je posts en tweets kan opvolgen.

Een kalender

Loomly biedt je een mooi overzicht van je komende maand in social media-land. Er zijn verschillende kalenders die je kan aanmaken, voor bijvoorbeeld je persoonlijke social media-aanwezigheid en die van je bedrijf. Of wanneer je meerdere social media-accounts moet beheren – bijvoorbeeld in verschillende talen – kan je die gemakkelijk in kalenders opdelen.

Een kalender kan je op twee manieren weergeven.

De eerste is een lijstoverzicht van de huidige maand, waarin chronologisch iedere social media-post die je in Loomly plaatste opgelijst staat.

loomly overview list
loomly overview list

De tweede vorm is effectief een kalenderoverzicht per maand. Hier worden per dag jouw geplande posts weergegeven, ook weer steeds in chronologische volgorde. Zo krijg je een beter overzicht van welke dagen voldoende content bevatten en op welke je nog wat ruimte hebt voor extra posts.

loomly calendar
loomly calendar

Een planningstool

Daarboven is Loomly voornamelijk een planningstool in de lijn van Hootsuite en Buffer. Je kan posts schrijven en tweaken per kanaal dat je aan de tool koppelde (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest of Google+).

Op zich niets baanbrekend dus, maar Loomly gaat op enkele vlakken toch wel een stapje verder dan zijn concurrenten. Zo hangt er een uitgebreide flow aan het opstellen van iedere post of tweet. Je begint met het benoemen van de post (deze naam kan je linken aan een campagnetitel). Loomly geeft je ook steeds enkele top topicals (ofwel actuele feiten waar je jouw posts op kan afstemmen), en een richtuur waarop je kan posten.

loomly test post
loomly test post

Daarna bepaal je op welke kanalen de post moet verschijnen en op welk richtuur. Eens je dat vastgelegd hebt, kan je een algemene tekst schrijven die je wilt delen. Geen paniek als je bijvoorbeeld op LinkedIn iets anders de ether wilt insturen dan op Facebook, want in de volgende stap van de flow kan je jouw post of tweet per kanaal scherpstellen.

loomly kanalen
loomly kanalen

Je kan per kanaal het specifieke tijdstip van posten veranderen, de copy herschrijven op maat van het publiek, specifieke hashtags of vermeldingen invoegen en uiteenlopende afbeeldingen of video’s toevoegen. Loomly adviseert je steeds onderaan de post of tweet op basis van algemene informatie of je creatie oké is zo. En het leukste van alles: de tool geeft je een realistische preview van hoe je post er op ieder kanaal zal uitzien.

loomly finetune channels
loomly finetune channels

Een leuke bonus is dat de tool je sinds kort ook het doelpubliek van je posts op Facebook laat finetunen. Hier probeert Loomly tegen de beslissingen van het sociale medium in te gaan om social media managers gebruik te laten maken van zijn eigen Business Manager-tool. Toch raden we je aan voor Facebookposts de tools van Facebook zelf te gebruiken. In de nieuwsfeed van dat medium worden posts van externe tools namelijk benadeeld op vlak van bereik.

loomly targetting facebook
loomly targetting facebook

Daarna is het aan jou om de post te publiceren, in te plannen of van status te veranderen. Er zit nog een hele validatieworkflow met uiteenlopende stappen verwerkt in de tool, voor wanneer je met een social media-team samenwerkt. Hier gaat Loomly dus een pak verder dan de concurrentie.

loomly publish post
loomly publish post

Analytics

Tot slot geeft Loomly je insights in de prestaties van je posts. Deze functie wordt pas echt bruikbaar wanneer je al een tijdje de tool gebruikt. Zo kan hij naar de verschillende posts over de voorbije maanden kijken en trends opmerken.

loomly analytics
loomly analytics

De tool bekijkt onder andere ook de clicks op de links die je deelt. Doordat Loomly die links automatisch kan verkorten, kan hij er een eigen analyse op uitvoeren. Dit helpt je bijvoorbeeld meer inzichten te geven in langs welk kanaal het vaakste wordt doorgeklikt.

Jammer genoeg is het Analytics-luik van Loomly – hoewel de makers er constant aan updaten – nog niet even krachtig als de insights die je bijvoorbeeld via Facebook, Instagram of Twitter krijgt. Neem de resultaten van de tool dus zeker met een korrel zout, doordat hij in tegenstelling tot de verschillende sociale kanalen zelf niet alle factoren die aan het einde van de rit meespelen in kaart kan brengen.

Loomly gebruiken

Klinkt Loomly als iets voor jou? Dan kan je de tool 14 dagen lang gratis testen. Daarna zijn er uiteenlopende betaalplannen waar je op kan intekenen.

Zo maak je nieuwsbrieven die gelezen worden

Nieuwsbrieven: je bent ze intussen waarschijnlijk wel beu gezien. Toch is een goed ontworpen en doordachte nieuwsbrief één van de meest effectieve salestools in je arsenaal. Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw commerciële mails wél lezen? En hoe haal je conversies uit die e-mails? Volg deze tips en je bent meteen goed op weg!

Mail enkel naar mensen die erom vragen

Niet alleen is dit belangrijk in het kader van de nieuwe privacyregels (GDPR), het verhoogt ook de kans dat je contactpersonen effectief je mails lezen. We kunnen het niet genoeg benadrukken.

Mail enkel mensen die erom vragen.

Er bestaat een schemerzone rond sommige contacten. Stel je voor dat je een noemenswaardig bestand hebt aan klanten die je al een tijd niet meer gecontacteerd hebt. En wat doe je met contacten die door een zusterbedrijf ingezameld werden? Of hoe ga je om met contacten die je hun e-mailadres achterlieten bij het downloaden van een file op jouw website? Hier zijn er enkele dingen die je kan doen:

  • Vermeld duidelijk bij forms en op landingspagina’s waar een contact een e-mailadres moet achterlaten dat je van plan bent commerciële e-mails te sturen.
  • Stuur de contacten waar je commerciële e-mails naar wil sturen eerst een e-mail met de concrete vraag of ze jouw nieuwsbrieven willen ontvangen. Wees hier ook transparant over de manier waarop je het e-mailadres verkregen hebt, en hoe vaak je plant e-mails te sturen.

Bovenal: gebruik je gezond verstand. Verwacht er iemand van jou dat er mails gestuurd zullen worden, dan is dat perfect oké. Als iemand geen nieuwsbrieven van je verwacht, stuur je ze in het merendeel van de gevallen gewoon niet.

Hoe zorg je ervoor dat mensen gewillig hun e-mailadres achterlaten zodat jij kan mailen?

Vraag naar e-mailadressen op relevante momenten, op relevante plaatsen. Wanneer een klant al een tijdje een blogpost aan het lezen is, kan je voorstellen om in te tekenen op je nieuwsbrief. Of wanneer iemand je productpagina aan het bekijken is.

Vermeld ook duidelijk je intenties. Vertel waar jouw nieuwsbrieven net over gaan (idealiter heb je uiteenlopende nieuwsbrieven die zich toespitsen op specifieke topics), hoe vaak je ze uitstuurt (dagelijks, wekelijks, maandelijks, …), en dat uitschrijven altijd mogelijk is.

Focus je op één onderwerp per mail

Het meest essentiële onderdeel van een goede commerciële mail is focus. Niet toevallig is dat ook de grootste fout die in de meeste salesmails gemaakt wordt. Wie wil verkopen en overtuigen, probeert zo veel mogelijk invalshoeken te vinden waarlangs je lezer interesse zou kunnen vertonen. Op die manier doe je echter ook inbreuk op de kwaliteit van de inhoud in je e-mails, en geef je ook meerdere topics waarop je lezer kan afhaken.

Kies dus steeds één onderwerp waarop je in jouw mail kan richten. Verkoop je bijvoorbeeld fietsen, focus je mail dan misschien op het kiezen van de juiste banden voor je fiets tijdens de winter, of wijdt eens een mail aan de verschillende soorten versnellingen die je op zo een stalen ros kan installeren.

Het voordeel van een focus te vinden voor jouw e-mail, is dat je meer ruimte creëert om een meerwaarde te vormen in de tekst. Je kan verder gaan dan de klassieke filler tekst die mensen teaset om naar je website door te klikken. Ga in op de belangrijkste aspecten van je topic, bied een meerwaarde in je mail, en zorg er dan voor dat je lezer op je website verder wil lezen.

Leg voldoende links naar je website in je mail

Dat je jouw mails op één topic moet toespitsen, neemt niet weg dat je jouw lezers keuzevrijheid mag gunnen. Meer zelfs: je lezers willen die vrijheid. Met één call-to-action en één link naar je website, voelt je lezer zich teveel geleid. Op die manier geef je het signaal dat je hem of haar op één specifieke plek wil krijgen, waarschijnlijk met als doel jouw product of dienst aan te smeren.

Door meerdere links naar verschillende plaatsen op je website te voorzien, verdwijnt dat gevoel. Link relevante woorden door naar posts op je blog en leg links met je productpagina’s waar mogelijk. Hiervoor zal je ook de tekst van je mail moeten finetunen zodat die zich daartoe verleent. Heb je geen idee hoe je daaraan begint, dan betrek je het beste een goede copywriter bij het schrijven van je e-mails.

Laat je mail er niet als een nieuwsbrief uitzien

Deze klinkt tegenstrijdig, maar hij werkt wel. Hoewel een nieuwsbrief met een knap design er gestructureerd en goed leesbaar uitziet, wordt die ook meteen gezien als onpersoonlijk. Bovendien laden veel mailprogramma’s niet zomaar alle afbeeldingen in een e-mail in, waardoor jouw mails er vaak niet uitzien zoals zou moeten.

Een goed voorbeeld hier is Neil Patel. Patel is een marketinggoeroe die lange blogposts schrijft en je geregeld via nieuwsbrieven uitnodigt om die te lezen. Hoe zien die e-mails er net uit? Alsof hij ze zelf in zijn e-mailprogramma uittikte. Dat terwijl de content in iedere individuele nieuwsbrief doordacht geschreven werd en net bewust zo simpel qua design is. Zijn mails voelen persoonlijk aan, en nodigen uit om snel even te lezen.

Neil Patel e-mail
Neil Patel e-mail

Hou je mails kort

Hoewel we op het internet steeds langere teksten lezen, en bijgevolg veel blogposts in lengte toenemen, moeten e-mails beknopt blijven. Eerst en vooral doordat niemand graag een veel te lange mail leest. Het is een streepje content waar je lezer niet actief naar op zoek is wanneer die in zijn of haar mailbox belandt. Daarnaast durven e-mailprogramma’s en providers te lange mails abrupt af te snijden. Je bent dus niets met die lange mail als je de helft toch niet te zien krijgt.

Maak je mails ook niet onnodig lang door er veel afbeeldingen in te verwerken. Afbeeldingen worden toch niet altijd ingeladen en verzwaren je e-mail alleen maar, niet enkel qua geheugen, maar ook qua visuele inhoud. Zorg eerder textueel voor een heldere structuur door korte alinea’s te gebruiken, belangrijke woorden in het vet te zetten, en hier en daar een tussentitel te gebruiken.

Hou altijd rekening met deze korte puntjes

Tot slot zijn er nog enkele zaken waar je altijd rekening mee moet houden:

  • Gebruik een heldere subjectline. Hierin vermeld je duidelijk waar de mail over gaat. Hou deze subjectline ook kort en bondig, zodat hij niet afgebroken wordt.
  • Voorzie steeds duidelijk een optie om uit te schrijven uit de mailinglijst in de footer van je mails.
  • Werk ook steeds in de richting van een goede call-to-action. Hiermee nodig je de lezer uit meer te weten te komen op je website.
  • Gebruik steeds korte alinea’s om de tekst te breken.
  • Verstuur e-mails steeds vanuit een persoonlijk e-mailadres. Dat kan bijvoorbeeld met e-mailprogramma’s als MailChimp en MixMax. Persoonlijke e-mailadressen verlagen de kans dat je nieuwsbrief in de spambak terechtkomt.

Het Yes Weekend: De Zomer Editie

Met veel enthousiasme zijn we terug van start gegaan met de voorbereidingen voor het Yes Weekend, De Zomer Editie van 22, 23 en 24 juni. Het afgelopen jaar ontmoetten we opnieuw heel veel ondernemers die best wel een weekend full focus op hun business kunnen gebruiken. Onze coaches en experts zeiden terug volmondig 'ja' op onze vraag of ze mee wilden op Yes Weekend. En Les Ondes blijkt opnieuw de perfecte setting voor een weekend vol inspiratie en challenges.

Het fijne aan ondertussen al de 4de editie van het Yes weekend is,  dat de ondernemers die we begeleidden met THINK with people de afgelopen 4 jaar zelf al als coach, expert of onmisbare kracht achter de schermen meegaan. De cirkel is rond.

Deze editie zit er alweer op. Wil je er volgend jaar bij zijn? Zet dan alvast 21, 22 & 23 juni 2019 in je agenda.

 

 

 

 

Peter McKinnon

Ondernemers vind je in alle vormen en maten. Dat je online een hoop nieuwe mogelijkheden hebt om je dromen als entrepreneur waar te maken, toonden we je alvast met Gary Vaynerchuck en Casey Neistat als ideale voorbeelden. Vandaag voegen we nog een YouTube-bekendheid toe aan die lijst: Peter McKinnon. Waarom Peter McKinnon in onze toolbox past? Hij is een toegewijde ondernemer in hart en nieren, en dat merk je sterk wanneer je door zijn (intussen zeer uitgebreide) bibliotheek aan video’s gaat. Een dik jaar geleden nam hij de beslissing zijn vaste baan (als fotograaf van goochelaars) achter zich te laten en zich te storten op een solocarrière op YouTube. En dat leverde geen windeieren op, want intussen is hij 1,8 miljoen YouTube-abonnees rijker en is hij dagdagelijks bezig met zijn passie.

Ondernemer tussen de lijntjes

Wie tussen de lijnen van zijn video’s doorleest (of beter: doorkijkt), ontwart de waarden en normen die een goede ondernemer altijd moet meedragen. McKinnon kan die ook steeds verwoorden in zijn video’s. Kijk maar naar deze, waarin hij uitlegt waarom hij zijn meest geliefde wekelijkse serie opdoekt doordat die geen voldoening meer biedt.

Maar niet alleen die onrechtstreekse wijze woorden zijn een goede reden om als ondernemer naar zijn video’s te kijken. Toegegeven: McKinnon focust zijn content steeds zeer sterk op fotografen en cineasten, maar hij geeft ook goede tips over hoe jouw bereik te vergroten op bijvoorbeeld Instagram.

 

Deze video mag dan wel gefocust zijn op fotografen, hij is net zo belangrijk voor iedereen die een bedrijfsverhaal naar buiten wil brengen. Je moet consistent zijn in wat je vertelt, en dus ook consistent zijn in het beeld dat je van je bedrijf online zet.

En we hadden het daarnet nog over Casey Neistat; tien keer raden wie er goed overeenkomt met die andere succesvolle YouTuber. Casey bood ook, op vraag van McKinnon, een streepje wijze raad op de Canadese vlogger zijn kanaal.

 

Er is dus een hoop dat je kan leren van Peter McKinnon. Hoewel je de boodschap vaak onder een dikke laag fotografie-gerelateerde content moet zoeken, is alles wat de Canadees op zijn YouTube-kanaal doet relevant voor ondernemers. Als ondernemer moet je (zoals Casey Neistat in bovenstaande video aanhaalt) kwaliteit bieden, goed zijn in wat je doet en een constante drive hebben om verder te gaan. Maar misschien nog wel belangrijker: McKinnon haalt vaak aan hoe alles wat hij doet draait om passie. En dat is toch wel het belangrijkste dat je iedere ondernemer kan toewensen: voldoende passie om van je idee een succes te maken.

Laten we om af te sluiten er nog één video bij halen die jou als ondernemer concreet kan helpen. Niet iedereen beschikt over het dure materiaal waarmee Peter Mckinnon zijn foto's en filmpjes maakt. Gelukkig legt hij uit hoe je met jouw mobiele toestel ook een hoop kwaliteit op je Instagramfeed kan toveren.

Start And Up - English

Entrepreneurship isn’t a game, that’s for sure. Still, lots of gamers will agree that video games often require the same skills you need for building and managing a company. Start And Up – a game that teaches you the basic principles of entrepreneurship – finally offers the ideal mash-up between gaming and building a business. Start And Up familiarizes you with the basic principles of entrepreneurship.

startup.png

The game kicks off with you starting your own start-up business. You learn to craft a first product, hire the right staff and start selling from a small store.

As soon as production starts to pick up, you have to look for sales partners that will export your product in exchange for a percentage of your gains.

Meanwhile: what about the production costs? Maybe a small investment will optimise your chain of production.

Oh, and if we hire a couple of researchers, they might find a way to make some more profits of our product.

All right, now that we’ve got this business on the rails, it’s time to think about marketing. What product should you invest in marketingwise to keep the demand high?

You name it, Start And Up has got it. Maybe the most important part of it all: thoughout the game you have to manage your budget as you see fit, and make sure that you won’t go bankrupt.

So you want to be an entrepreneur? Hone your skills with this fun little game. The best part, you ask? It’s free, and playable in a browser near you now! Off you go, get playing!

Start And Up

Dat ondernemen geen spelletje is, staat vast. Toch zullen veel gamers bevestigen dat veel belangrijke vaardigheden die je als ondernemer moet hebben, ook terugkomen in videogames. Start And Up – een game waarin je leert ondernemen -  is dan ook de ideale middenweg tussen gaming en ondernemen. In Start And Up leer je alle uiteenlopende taken van een bedrijfsleider op een leuke manier kennen.

Je begint als in een echte start-up: klein en met lage kosten. Je leert één product maken, huurt er het nodige personeel voor in en verkoopt de boel zelf in je kleine winkeltje.

Al snel swingt de productie de pan uit en moet je via partners jouw creaties naar de markt brengen.

En wat met de productiekost? Na wat investeringen kunnen we die misschien naar beneden helpen.

Oh, als we wat researchers op ons product zetten, kunnen we misschien een manier vinden om nog meer winst te halen uit ons eindproduct.

Nu de bal aan het rollen is, moet je ook rekening houden met marketing. In welk product ga je investeren om de vraag hoog te houden?

Noem maar op, het zit allemaal in Start And Up. Het belangrijkste is natuurlijk dat je terwijl je al die keuzes moet maken steeds je budget in de gaten moet houden. Zal ik verlies draaien als ik dit doe? Is die investering in dit product de moeite waard om mijn winst te garanderen?

Heb je ambities als ondernemer? Stel je skills dan al een keertje scherp met deze ludieke game. Het beste van alles is uiteindelijk dat hij gewoon gratis te spelen valt in je browser. Hup, aan de slag ermee!

Jouw digitaal marketingplan in 100 dagen!

De wereld van de online marketing en communicatie is zeer complex en verdringt deels het traditionele marketingdenken. In deze workshop doet Bert Van Wassenhove de essentie van digitale marketing uit de doeken. Hij biedt een raamwerk dat duidelijkheid schept over hoe ver je precies staat met je strategie en welke stappen je kunt nemen om het volgende niveau te bereiken.

>> De juist kanalen op het juiste moment

De marketing mix heeft er een pak extra communicatiekanalen bijgekregen. Consumenten verwachten nu om altijd en overal vlot over alle nodige informatie te beschikken. Maar hoe ga je om met deze overvloed aan mogelijkheden en kanalen? Waarop zet je in en waarop niet? Met andere woorden: hoe creëer je een succesvolle marketingstrategie in deze context?

>> De juiste boodschap via het juiste kanaal

Bert Van Wassenhove, auteur van het boek ‘Een digitaal 

marketingplan

 in 100 dagen’, schept duidelijkheid in de wereld van marketing buzzwords en bezorgt je een duidelijk framework waarmee je zowel de juiste kanalen als de juiste boodschap voor jouw doel en 

marketingplan

 kan bepalen. Enkele topics die besproken zullen worden:

* Heb je nog wel een eigen website nodig?

* SEO of zoekmachineoptimalisatie

* Social media

* Meetbaar adverteren

* E-mailmarketing

* Marketingtechnieken voor startups en groeibedrijven

Deelnemers aan de workshop krijgen het boek 'Een digitaal 

marketingplan

 in 100 dagen' mee naar huis.

De workshop is voorbij, maar je kan wel nog steeds het boek kopen.

De cirkel van Wendy: ‘Iets terugdoen voor de start-upwereld’

Na 3 geslaagde edities voor ondernemers in ideation en pré-ideation fase organiseerde THINK With People van 19 tot 21 januari 2018 voor het eerst een YES-weekend voor startups. Niet alleen de ondernemers met prille ideeën hebben wel eens nood aan een weekend vol inspiratie, ook startups mogen er gerust even tussenuit. Een terugblik in drie afleveringen. Twee jaar geleden was ze op YES-weekend als absolute beginner, het jaar nadien als mentor en nu is ze er als start-up die klaar is om te vervellen tot iets groters: Wendy Geeraert van Co-libry. Wie kan beter vergelijken dan zij?

Van vergelijken gesproken: zou Wendy zichzelf tijdens de communicatieworkshop hebben vergeleken met een kolibrie? Ze doet het alleszins met haar bedrijf, Co-libry: ‘Het is de enige vogel die stil kan blijven hangen of achteruit kan vliegen, maar ook recht omhoog of omlaag. (…) Dit kan omdat hij gigantisch veel energie capteert en verwerkt.’

Dat doet ook de website van Co-libry, een online platform voor wie wil verhuizen. Co-libry slaat al jouw voorkeuren op en doet concrete aanbevelingen: van de eerste beslissingen (huren of kopen? renoveren? waar?) tot de effectieve verhuis. Tussendoor helpen handige tools je met het vergelijken  van leningen, energiekosten, enz. Gebaseerd op relocation agencies voor expats, maar gedigitaliseerd en toegankelijk gemaakt voor iedereen die gaat verhuizen.

Zoals bij veel ondernemers groeide de zaak uit eigen ervaring. Wendy: ‘Ik ben zelf een expat geweest, in Parijs. Daar zag ik hoe het niet moest. Ik raakte er gefrustreerd omdat ik aan mijn lot werd overgelaten.’

Na drie jaar is Co-libry helemaal up and running. De drie YES-weekends waar Wendy intussen al aan deelnam (waarvan één keer als mentor), markeerden verschillende fasen. Wendy: ‘Naarmate je evolueert, verandert ook je insteek. Als beginner heb je nood aan meer algemene wijsheden, in een volgend stadium verandert je focus: hoe ga je een team schalen, bijvoorbeeld. Ik heb hier intussen een netwerk opgebouwd waar ik actief contact mee hebt. De mentors hebben daarom niet altijd een pasklaar antwoord, maar ze kunnen je wel triggeren door de juiste vragen te stellen.’

Vorige zomer was ze zelf mentor tijdens het tweede YES-weekend. ‘Uiteraard herken ik veel van hun issues, zoals de financiering rondkrijgen. Ik vond het erg leuk om doen – het was ook een manier om iets terug te doen voor de start-upwereld.’

Zit jij ook met ondernemerskriebels? Klaar om de eerste stap te zetten naar een zelfstandige carrière? Of heb je net de sprong in het ijle gewaagd met je unieke idee? Laat je inspireren en motiveren! Mail snel naar els@thinkwithpeople.be. Wij houden je op de hoogte over het volgende YES-Weekend op 22, 23 en 24 juni!

YES-Weekend Winter Editie: Communiceer niet zoals een kip als je een walvis bent

Na 3 geslaagde edities voor ondernemers in ideation en pré-ideation fase organiseerde THINK With People van 19 tot 21 januari 2018 voor het eerst een YES-weekend voor startups. Niet alleen de ondernemers met prille ideeën hebben wel eens nood aan een weekend vol inspiratie, ook startups mogen er gerust even tussenuit. Een terugblik in drie afleveringen.

YES-Weekend Winter Editie: Communiceer niet zoals een kip als je een walvis bent

Welke zijn jouw favoriete dieren? Waarom spreken ze jou zo aan? De kans is groot dat de antwoorden duidelijk maken wie je écht bent, en dus ook hoe je authentiek kan communiceren met klanten, collega’s en investeerders. Daarover ging de workshop van communicatiecoach Kim Neuskens (Parlee) op zaterdagnamiddag.

Voor de middag waren de start-ups en hun coaches gaan boogschieten. Dat had meer met communicatie te maken dan je zou denken, legde Kim uit. Ook bij boogschieten gaat het om focussen: beter één welgemikte boodschap dan alle pijlen in het wilde weg te verschieten. Daar had ze natuurlijk een punt. Een uitroepteken zelfs.

IMG_2079-1024x768.jpg

Kim zat intussen in kleermakerszit tegenover een halve kring start-ups. Een kwade genus had in haar voorkomen en enthousiasme een gelijkenis met Ingeborg kunnen zien, maar gelukkig waren we niet op zoek naar onze aartsengel. Eerder naar een business angel, maar die hadden we al, welwillend gepersonificeerd door Stefan Schippers. Het was niet duidelijk welke dieren hij had gekozen, maar ongetwijfeld een wezen met een vlotte babbel en een kritische blik.

Stefan is voor de derde keer op een YES-weekend als mentor, maar dus ook voor het eerst op een wintereditie met start-ups. ‘In ideation en pré-ideation-fase kun je met een bedrijf nog vlotter pivoteren. Er is meer hulp nodig, maar jouw inbreng loont ook direct. In een later stadium liggen er al dingen vast en zijn bepaalde keuzes niet zo vlot om terug te draaien – als dat zou moeten.’

Vertegenwoordigers van vier jonge bedrijven komen hier het beste uit zichzelf en uit hun verblijf in de Ardennen halen. Happs is er, het bedrijf dat een app ontwikkelt voor kinderen met dyslexie en andere leesproblemen. Epihunter ontwikkelde een headset die ouders en leerkrachten verwittigt wanneer een kind een ‘stille’ epileptische aanval krijgt. Contract Fit houdt energie- en telecomcontracten tegen het licht en vergelijkt ze met de concurrenten. En Co-Libry begeleidt verhuizers bij elke stap, van het eerste idee tot de laatste doos.

Die ene welgemikte pijl, ja, die herkent Stefan Schippers. Maar het draait niet alleen om communicatie, zegt hij: ‘Het is ook een kwestie van goed voorbereid te zijn als je naar investeerders stapt. Dat je niet op een Excel-blad moet kijken als men je vraagt welke omzet je denkt te realiseren. Het zijn kleine foutjes die bij een (kandidaat-)investeerder voor ergernis kunnen zorgen.’ Nee, een uil is hij alvast niet. Of net wel?

> Van start-up tot mentor, en weer terug: maak kennis met Wendy in het derde en laatste deel.

YES-Weekend Winter Editie: Startups moeten (leren) communiceren

YES-Weekend Winter Editie: Startups moeten (leren) communiceren

IMG-0654.jpg

Na 3 geslaagde edities voor ondernemers in ideation en pré-ideation fase organiseerde THINK With People van 19 tot 21 januari 2018 voor het eerst een YES-weekend voor startups. Niet alleen de ondernemers met prille ideeën hebben wel eens nood aan een weekend vol inspiratie, ook startups mogen er gerust even tussenuit. Een terugblik in drie afleveringen.

‘Niet alleen de noten van een compositie zijn belangrijk’, zei een groot muzikant ooit. ‘Wat er tùssen die noten gebeurt, dat telt ook. Dat is ook muziek.’ Die filosofie kan je ook tijdens het winterse YES-weekend ontdekken. Niet alleen de workshops zijn belangrijk en boeiend, en al wat je wil. Ook alles daartussen draagt bij tot een memorabel geheel.

Bar meets bartender

Zo kom je op vrijdagavond in het Ardeense buitenhuis van THINK With People een mede-ondernemer achter de tapkraan tegen. ‘Bar meets bartender’ heet dat dan. De ondernemer met de meest treffende horecalook, wordt dan prompt achter de bar gestationeerd. Terwijl hij een La Chouffe volgens de regels van de kunst probeert te serveren, komt een gesprek met een dorstige collega-ondernemer algauw op gang. Wie weet wat dan ontstaat.

Startups hebben andere noden dan ondernemers in de (pré)-ideation fase

Tijdens de voorbije YES-weekends kregen een 20-tal mensen met een ondernemend idee een flinke dosis groeihormoon. Deze keer is het aan de echte startups. Bedrijven die hun potentieel alvast bewezen en willen groeien in omzet, afzetmarkt, team, noem maar op.

‘Hun noden zijn anders’, vertelt initiatiefnemer Sara Rachdi van THINK With People. ‘Start-ups moeten geïnspireerd worden, focus vinden en richting krijgen. Dat kan door te praten met mensen uit verschillende domeinen, best van al in een informele setting zoals hier. Startups in deze fase hebben meer nood aan hands-on-workshops waarin ze antwoorden krijgen op specifieke vragen en problemen.’

Communicatie is het sleutelwoord

En dus ging THINK With People op zoek naar problemen waarmee startups kampen. Daaraan koppelden ze mentoren die zulke problemen kunnen oplossen. Communicatie is daarin een sleutelwoord.

‘Een prille ondernemer in ideationfase wordt meestal als schattig aanzien – je hebt een idee, je zoekt je weg. Wanneer deze ondernemer vervelt tot een startup, wordt het serieus. Je wil geld ophalen en mensen overtuigen om in jouw bedrijf te investeren. Dan is jouw manier van communiceren ongelooflijk belangrijk. Banken, fondsen, investeerders, business angels – ze willen weten of ze hun geld goed gaan besteden. Dat kan alleen als je jouw verhaal weet over te brengen.’

Wie was er allemaal op het YES-weekend? En wat was dat met die kip en die walvis? Lees binnenkort deel 2 van ons verslag.

Tekst: Piet De Loof

Appear.in

Link appear.in
Link appear.in

Vergaderingen organiseren, is bijna nooit evident. Niet iedereen kan steeds tegelijkertijd op dezelfde locatie aanwezig zijn, of de ene meeting is in locatie A, waarna je je in allerijl moet haasten naar locatie B voor de volgende afspraak. En vergaderen via Skype kent al minstens zoveel problemen. Je moet elkaars account eerst zien te vinden voor je kan meeten. Onze tool van deze maand, Appear.in, biedt je een meer toegankelijk alternatief.

Wat is Appear.in?

Kort door de bocht is Appear.in een videoconferencing-tool zoals Skype. Waar Skype ontworpen werd voor persoonlijk gebruik, speelt deze tool in op het professionele aspect van video calls.

Het grootste verschil zit hem al meteen in de manier waarop je Appear.in activeert. Deze tool werkt namelijk volledig in je webbrowser. Je moet geen programma’s downloaden, of heksentoeren uithalen om ermee aan de slag te gaan.

Gratis en zonder account starten

Schermafbeelding-2018-01-24-om-11.12.27-300x259.png

Doordat Appear.in volledig autonoom in je browser draait, kan de tool ook gemakkelijk gebruik maken van unieke links waarlangs je vergaderingen organiseert. Dat is dan ook de manier waarop je meetings organiseert: je maakt een unieke URL aan op de homepagina van Appear.in, klikt op ‘create new room’, en bent vertrokken. Je hoeft er zelfs geen account voor aan te maken.

En dat maakt deze tool extra aantrekkelijk. Je hoeft geen account te hebben om deel te nemen aan videomeetings, noch moet je over een account beschikken om een meetingroom aan te maken. Appear.in is grotendeels gratis. Wanneer je met meer dan vier personen (lees: vier toestellen) deelneemt aan een meeting, moet je betalen. Dat klinkt weinig, maar het valt op dat je aan vier verbonden toestellen vaak al genoeg hebt.

Deel je scherm

De voordelen van Appear.in stoppen daar niet. Stel, je moet een presentatie geven, of wilt iets waarover je vertelt illustreren met een visueel voorbeeld. Dan kan je langs een plug-in jouw beeldscherm delen aan de rest van de deelnemers. Zo kan je een reeks slides overlopen tijdens een presentatie, bijvoorbeeld.

Alsof dat nog niet voldoende is, laat Appear.in je andere applicaties integreren. Zo kan je Slack of Trello versmelten met deze tool om de functionaliteiten van die applicaties nog verder te verrijken.

appear.in meetingroom
appear.in meetingroom

Kom je niet toe met de gratis versie? Dan kan je voor een relatief zachte prijs (10 dollar per maand) de Pro-versie van de tool aanschaffen. Dan kan je onder andere vergaderen met in totaal 12 deelnemers, over 10 verschillende virtuele meetingrooms beschikken, en de look en feel van je meetingrooms designen zodat die bij je merk passen.

Schrik dat deze tool niks voor jou is doordat je vaak met je smartphone of tablet moet vergaderen tussendoor? Geen nood, er is ook een gratis app voor Android en iOS waarlangs je net zoals vanuit een gewone browser kan deelnemen aan de videomeetings.

Maak en stuur zelf een digitale kerstkaart in 3 stappen

De feestdagen staan voor de deur, dus het is hoogtijd om al je klanten en contacten een warm hart onder de riem te steken. Een goede kerstboodschap zegt niet alleen: ‘fijne feestdagen’, maar herinnert je contacten ook meteen aan jouw bedrijf, schept een persoonlijke band, en geeft je de kans jouw visie voor het komende jaar te delen. Met andere woorden, tijd om jouw kerstwensen in elkaar te flansen! Maar hoe begin je daaraan? En wat zet je net op die boodschap? Of beter nog: hoe zorg ik ervoor dat alle relevante contactpersonen mijn boodschap ontvangen?

THINK With People to the rescue: een stap voor stap overzicht van hoe je jouw kerstboodschap aan de man brengt, compleet met de juiste tools for the job.

Stap 1: Schrijf je boodschap uit

Schermafbeelding-2017-12-13-om-13.47.47-1024x607.png

Zoals bij veel dingen, is ook hier de kern van het verhaal: hou het kort en bondig. Het klinkt cliché, maar veel zeggen met weinig woorden, is de sleutel.

Hou het op de volgende structuur:

  1. Spreek de ontvanger persoonlijk aan. Niets komt minder geloofwaardig over dan een standaard tekst waar niemand zich door aangesproken voelt. Dit hoeft niet noodzakelijk op de virtuele kaart zelf te zijn, maar doe dit zeker wel in de mail of het persoonlijke bericht dat je naar het contact stuurt.
  2. Zet je eindejaarswensen groot en centraal op je kerstkaart. Hou het simpel: een klassieke ‘prettige feestdagen’ volstaat, maar je mag gerust ook iets originelers bedenken.
  3. Zet onder de kerstwensen jouw boodschap voor het komende jaar. Focus op waar je bedrijf voor staat, en wat jouw doel is voor 2018.

Stap 2: Giet je kaartje in een mooie vorm

Tekst klaar? Tijd voor vormgeving! Gelukkig hoef je al lang geen getalenteerde graphics designer meer te zijn om een respectabele kerstkaart uit je mouw te schudden. Met deze tools kan je meteen gratis aan de slag:

Canva-screengrab-300x159.png

Canva

Canva laat je snel en gemakkelijk een creatie in elkaar flansen die aangepast is aan het kanaal waarlangs je het wil delen. Van één ontwerp kan je zo bijvoorbeeld een Facebookafbeelding en Instagrampost maken in een handomdraai. Visueel kan je spelen met vele vormen en gratis elementen die Canva voorziet. Ontdek alles over Canva in onze Toolbox-blogpost.

Adobe Spark

Adobe Spark laat je net als Canva toe om snel en gemakkelijk een ontwerp in elkaar te draaien met preset vormen en lay-outs. De kracht van Spark ligt hem in het spelen met de vele ontwerpmogelijkheden in lay-out en typografie. Met deze tool geniet je van de jarenlange ervaring die Adobe in graphics design opbouwde (met onder andere Photoshop, Illustrator en InDesign), helemaal gratis. Ontdek alles over Adobe Spark in onze Toolbox.

Enkele dingen waar je in jouw design op kan letten:

  1. Zorg voor een herkenbaar kleurenpallet. Gebruik de kleuren van jouw brand in jouw kerstkaart. Tekst en vorm gaan hand in hand.
  2. Hou voldoende plaats voor ieder tekstelement en herbekijk tekstblokken die te groot, of te lang uitvallen.
  3. Hou rekening met standaard design regels. Gebruik niet meer dan twee fonts door elkaar, en maak er geen kleurcacofonie van. Ook hier regeert de regel ‘less is more’. Ontdek hier de meest essentiële designregels.

Stap 3: Deel je boodschap

Tekst en beeld op punt? Tijd om je boodschap uit te sturen! Bepaal het kanaal waarlangs je jouw contact een eindejaarsboodschap wilt sturen en ga aan de slag. Deze tools helpen je daar een handje bij:

Mixmax

Schermafbeelding-2017-12-13-om-13.52.02-300x163.png

Er zijn een hoop e-mailprogramma’s waarmee je jouw digitale kerstkaart kan versturen. Mixmax laat je over de hele lijn hetzelfde doen als zijn concurrenten, maar biedt je het voordeel achteraf ook slim je mails op te volgen. De tool integreert gemakkelijk in je Google Inbox of GMail-account, en laat je toe gedetailleerd te bekijken wie al dan niet jouw mails opende. Zo kan je jouw kerstwensen opnieuw versturen naar de contacten die de eerste mail nog niet openden.

En je kan een bewuste mail ook integraal delen via andere sociale media, zonder de specifieke opmaak van jouw bericht te verliezen, wat ook een leuke extra is!

MailChimp

Ga je liever voor een meer traditioneel programma, dan is MailChimp ook nog steeds een betrouwbare tool om jouw kerstboodschap langs te versturen. Je kan mails personaliseren, in een herkenbare template gieten, rapporten trekken van je actie, en specifieke databases aanschrijven. Ontdek alles over MailChimp in onze Toolbox.

BotLetter

Zoek je een meer persoonlijke weg dan mail, dan kan je jouw doelpubliek ook via een nieuwsbrief in Facebook Messenger aanspreken. Hiervoor moet je wel contacten laten intekenen op een BotLetter kanaal. Dat is een soort chatbot die via Facebook Messenger nieuwsbrieven pusht naar iedereen die zich intekende. Deze berichten kan je net als e-mails personaliseren en voorzien van CTA’s en afbeeldingen.

Enkele tips voor het uitsturen van je kerstboodschap:

  1. Geef je e-mail een duidelijke subjectline die niet te lang is en zegt waar het over gaat.
  2. Hoe minder tekst, hoe beter. Schrijf het contact persoonlijk aan, geef eventueel een zinnetje uitleg waarom je hem of haar een eindejaarsboodschap opstuurt.
  3. Volg de digitale kerstkaart op. Kijk wie de mail opende en stuur je boodschap opnieuw op een later tijdstip naar mensen die mogelijks over je mail heen keken.
PRETTIGE.png

Waarom jij moet meegaan op Yes, Weekend, de Winter Editie

Yes, Weekend, de Winter Editie is een weekend waar jij en je scale up op de eerste plaats komen. Ben je de startup fase voorbij, moet je groeien, schalen, aanwerven, verkopen, produceren, internationaliseren, professionaliseren,.. maar heb je hiervoor wat hulp en persoonlijk advies nodig? Wel dan komt de Winter Editie van het Yes, Weekend op het ideale moment.

We nodigen wederom topmentoren/coaches/experten uit die er op gebrand zijn jullie obstakels, uitdagingen, vragen, bezorgdheden,.. weg te werken door concreet, persoonlijk advies en antwoorden te geven op al je vragen rond sales, marketing, HR, investeringen, internationalisering,…

Wij zorgen voor toffe, ontspannende activiteiten, de innerlijke mens, inspirerende workshops maar ook voor voldoende momenten waarop je one-on-one met de experten naar keuze kan samenzitten om jouw scale-up naar het volgende niveau te brengen.

Kortom, de ideale boost voor je onderneming en dat in slechts 48u.

Voor meer info, programma en inschrijving, klik hier.

 

Instagram Direct Messages

Omdat we bij THINK With People weten dat ondernemen niet eenvoudig is, reiken we je maandelijks de hand met een handige tool of tip die je een stapje verder helpt. Deze maand helpen we je sales een boost te geven met Instagram. Instagram: naast Facebook, Twitter en LinkedIn is het waarschijnlijk één van die typische social media waar iedereen al eens van hoorde. Toch wordt het platform door velen afgeschreven als een medium voor jongeren.

Jammer, want de populaire app biedt een hoop sales- en marketingpotentieel.

Het geheim zit hem voornamelijk in de Direct Messaging feature van het platform. Herinner je je nog de tijd dat salesmails doeltreffend waren? Of dat cold calls je een noemenswaardig aandeel aan business opleverden? Instagram Direct Messages zijn op dat vlak het nieuwe goud.

Dankzij de zoekmogelijkheden van Instagram kan je jouw doelpubliek ontwarren uit een massa aan irrelevante contacten, om dan gericht influencers aan te spreken en jouw product of services te verkopen.

Instagram is de aangewezen bron voor zowel sales als influencer marketing.

Hoe gebruik je Instagram voor jouw bedrijf?

1. Zorg dat je profiel op punt staat

Screenshot_20171122-144206-169x300.jpg

Een gouden raad die op ieder vlak geldt: begin nooit zonder een goede voorbereiding. Als je Instagramaccount nog niet op punt staat, wordt het met andere woorden tijd om eraan te werken.

Zorg er eerst en vooral al voor dat je een businessaccount hebt, en geen persoonlijk. Die upgrade maak je gemakkelijk via de instellingen van de applicatie via jouw profielpagina.

Heb je nog geen goede profielfoto voor je onderneming? Maak er één. Idealiter een logo dat herkenbaar is vanop afstand.

Vul daarna je bio in. Vermeld beknopt waar jouw bedrijf voor staat en wat je concreet doet. Vergeet zeker geen link naar je website toe te voegen, want die kan je niet in de omschrijving van je foto’s en video’s plaatsen.

Zorg ervoor dat er minstens negen foto’s of video’s op je Instagramaccount staan. Zo heb je alvast een eerste ‘grid’ dat het scherm vult wanneer iemand jouw profiel bezoekt. Idealiter hebben al je foto’s en video’s dezelfde stijl. Die kan je alvast vastleggen door het consistent gebruiken van één filter. Zorg er zeker voor dat alle foto’s en video’s over je bedrijf gaan, zowel over je team als je services of producten.

2. Vind je doelpubliek

Screenshot_20171122-144041-169x300.jpg

Wanneer je profiel op punt staat, is het tijd om je doelpubliek te zoeken. Leg vast wie je net wil bereiken aan de hand van een persona; dat is een fictief persoon, met naam, leeftijd, job of studies en specifieke hobby’s. Aan die persoon koppel je enkele trefwoorden die hem of haar kenmerken.

Wanneer je een lijst van trefwoorden hebt, begin je die in de zoekfunctie van Instagram in te geven. Zoek op hashtags die bij je persona’s horen. Bijvoorbeeld: ‘coffee’ als je doelpubliek bestaat uit uitbaters van een koffiezaak, of ‘marketing’ als je marketeers hoopt te bereiken.

Klik door op recentere of meer trending foto’s, en bekijk het profiel van de uploader. Bekijk hoeveel gebruikers die persoon of dat bedrijf heeft en hoeveel ‘engagement’ er is op het account. Dat laatste wil zeggen hoeveel mensen de foto’s en video’s van dit profiel bekijken en erop reageren in verhouding met hoeveel volgers de persoon heeft. Als die verhouding goed zit, is dit een potentiële influencer voor jouw merk.

Gaat het om het profiel van een bedrijf of een zelfstandige, dan zoek je het beste de website ervan op. Bekijk hoe je een meerwaarde kan bieden aan die persoon. Merk je op dat je een duidelijk voordeel kan betekenen, dan is dit een potentiële klant.

3. Neem contact op

Screenshot_20171122-144508-169x300.jpg

Wanneer je een interessant profiel gevonden hebt, is het tijd om contact op te nemen. Klik op het ‘message’ icoon en spreek de eigenaar van het account aan.

Hier is het tijd om een meerwaarde te bieden aan de potentiële klant of influencer. Je moet er steeds van uitgaan dat jij meer moet bieden dan wat de contactpersoon van je verwacht. Bied een speciaal voordeeltarief aan, of bied een extra dienst. Staaf waarom het interessant is om eens te proberen met jou samen te werken. Communiceer steeds vanuit een standpunt waarin jij jezelf wil bewijzen.

Zorg er steeds voor dat het bericht dat je stuurt persoonlijk is. Gebruik geen standaard tekst waar je contactpersoon al van ver kan zien dat je niet de nodige moeite stak in het contacteren van hem of haar. Overtuig de persoon dat je specifiek met hem of haar wil samenwerken, niet zomaar met één van de velen die dezelfde eigenschappen delen.

4. Rinse and repeat

Klaar met je eerste bericht? Wacht niet gewoon op antwoord. Net zoals bij cold calls of sales mails zal je tientallen personen moeten aanschrijven voor je iemand vindt die samen wil werken. Laat dat je niet ontmoedigen. Maak van het zoeken van relevante partners en potentiële klanten een gewoonte. Even een dood moment? Haal die telefoon er even bij!