Hoe bouw je een duurzaam bedrijf?

De typische levenscyclus van een startup is 3 tot 5 jaar. Dan komen de eerste barstjes in de propositie, het team, de financiële situatie.

De markt is sinds de start van de onderneming veranderd. Het bedrijf is aan een sneltreintempo gegroeid en door de omstandigheden steeds bijgestuurd en aangepast. Deze beslissingen werden vaak genomen vanuit de noodzaak om snel te groeien, waardoor het grotere beeld, de visie en de focus verwateren.

Ook de co-founders en teamleden zijn het noorden wat kwijt, waardoor de motivatie zoek raakt. De mensen in het team stellen vast dat ze geen impact meer hebben op het resultaat van het bedrijf.

En dit is het moment om enerzijds stil te staan, om even afstand te nemen en om de aanpak te bepalen voor het bouwen van een duurzame onderneming, met een afgelijnde focus, een duidelijke visie. Anderzijds om de nodige competenties in kaart te brengen voor het bouwen van een duurzame onderneming en om de prioriteiten terug scherp te stellen.

Moeilijk zeg je?

Wij zagen het laatste jaar al heel wat ondernemers op dit keerpunt. We luisterden naar hun verhaal van 3, 4 of 5 jaar hard werken en hoe ze nu vastlopen.

Spreken we eens af bij een kop koffie? Mail me op els@thinkwithpeople.be. Ik ben er zeker van dat we je kunnen helpen!

Op zoek naar nog inspiratie? Hierbij de link naar onze laatste nieuwsbrief.

Vier handige tips om je online ranking een enorme boost te geven

Vier handige tips om je online ranking een enorme boost te geven

Als je je onderneming een online bestaan wil geven, dan is SEO de basis van je activiteiten: het vormt namelijk het verschil tussen gevonden worden en niet gevonden worden. Als je wil dat je product of service wordt opgepikt in de snel veranderende digitale markt van vandaag, dan is SEO dus een absolute must.

Een succesvol bedrijf opstarten doe je niet alleen

Een succesvol bedrijf opstarten doe je niet alleen

De meeste startende ondernemers kunnen met hun besognes terecht bij vrienden en familie, en hun steun en advies kan vaak wonderen doen. Toch komt er voor elke ambitieuze ondernemer een moment waarop de steun van de mensen in je omgeving niet meer volstaat en je je binnen het bedrijf moet omringen met de juiste mensen. Mensen met capaciteiten en kennis die je zelf niet hebt.

Think With People stoomt je klaar met het incubator-/acceleratortraject!

Je loopt al even rond met een ondernemend idee. Misschien heb je je plan zelfs al iets meer uitgewerkt en is het niet langer slechts een tekening op de achterkant van een bierviltje. Dan heb je de belangrijke eerste stap al gezet. Toch kan de weg naar een startende onderneming nog lang lijken. Hoe pak je je volgende stappen aan? Hoe maak je van je idee een echt bedrijf?

Of sta je al wat verder en is je product of service klaar om naar de markt te gaan? Misschien heb je zelfs al een eerste go van een toevallige klant? Ook dan kan je vast wat hulp gebruiken om je plan te doen slagen.

Maakt niet uit in welk van deze stadia jij je bevindt: door je aan te sluiten bij een incubator of accelerator, vind je vast een mogelijke, pasklare oplossing voor je uitdagingen. Er zijn er immers heel wat: Start it @KBC, The Birdhouse, The Wattfactory, imec.istart, Start.VUB, de Circulaire HUB, om er maar een paar te noemen.

De vraag is alleen: ben je klaar voor een incubatietraject? Is jouw idee klaar om een versnelling hoger te gaan? Om dat te weten, vraagt elk van de incubators en accelerators steevast een goed onderbouwd dossier. Wie wil toegelaten worden, moet zijn idee pitchen en eerst een strenge selectie doorstaan.

Daar knelt het schoentje weleens. Veel ondernemers staan zo erg te trappelen om van start te gaan met hun idee of groeiende onderneming dat ze een paar stappen overslaan.

Think With People stoomt je klaar met een incubatie-/acceleratietraject

Klaar om je plannen een fikse boost te geven via een incubator of accelerator? Via het Incubator - Accelerator Readiness ondernemerstraject zorgt Think With People voor een pasklare, goed onderbouwde aanpak zodat je goed voorbereid naar de incubator of accelerator van je keuze stapt.

Het traject bestaat uit 6 modules die je als ondernemer doen stilstaan bij de opbouw van je onderneming, je verdienmodel, je storytelling of je basisaanpak voor marketing en sales.

Alle modules worden in goede banen geleid door onze eigen start-upbegeleiders Bert Van Wassenhove, Sara Rachdi en Els De Deken. Ze hebben dit traject zelf uitgetekend op basis van hun jarenlange ervaring in het begeleiden van honderden ondernemers en hun intensieve samenwerking met incubatoren en acceleratoren. Ze weten dus maar al te goed hoe ze ondernemers op weg moeten helpen om een sterkere applicatie in te dienen en te presenteren. Via het Incubator - Accelerator Readiness ondernemerstraject verhoog je als start-up of ondernemer de kans dat je toegelaten wordt voor programma’s zoals imec.istart of Start it @KBC.

We raden je aan om het volledige traject te volgen omdat het alle aspecten van je start-up of onderneming belicht en je begeleidt naar een coherente en kwalitatieve applicatie. Kan je echter om één of andere reden niet alle sessies volgen, dan is het ook mogelijk om later in te vallen of je in te schrijven voor individuele sessies.

Het volledige voorbereidingstraject kost 1500 euro (excl. BTW). Als je voor het hele traject gaat, dan kan je deze opleiding van 6 sessies via de KMO-portefeuille betalen. Daardoor krijg je 40% korting op het totale bedrag van de opleiding. Ook Imec.istart ondersteunt dit traject: het betaalt deelnemers (een deel van) de kostprijs voor het traject terug.

Is ons ondernemerstraject iets voor jou?

Heb jij interesse om je applicatie incubator- of accelerator -proof te maken? Lees dan alle informatie door op de site van Think With People.

Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar Els De Deken op els@thinkwithpeople.be of bel naar 0478 421181.

Is alles duidelijk? Schrijf je dan meteen in. Wij nemen vervolgens contact met je op voor verdere concrete afspraken.

Verkopen is maatwerk, wist je dat?

Verkopen is maatwerk, wist je dat?

De ene is een geboren verkoper, terwijl de ander zich eerder op glad ijs voelt wanneer hij een gesprek voert met een potentiële klant. De ene pakt het zus aan, de andere doet het zo. Maar is de ene aanpak daarom beter dan de andere? Nee, helemaal niet. Elke verkoper heeft zijn eigen stijl. Het komt erop aan om jouw stijl te vinden en die te perfectioneren.

Is er een verschil tussen duurzaam en circulair ondernemen?

Is er een verschil tussen duurzaam en circulair ondernemen?

Duurzaam en circulair ondernemen: we hebben er anno 2019 met zijn allen de mond van vol. Toch gebruiken we ze te pas en te onpas door elkaar alsof het perfect inwisselbare begrippen zijn. Is dat wel zo? Of is er een verschil? We verdiepen ons in de taalkundige materie en klaren het voor eens en voor altijd voor je op. Het is graag gedaan!

Zo maak je je content relevant

Zo maak je je content relevant

Maak je geen illusies: als je je online content goed wil aanpakken, dan heb je daar tijd voor nodig. Tijd die je vaak niet hebt, want je website is beslist niet het enige dat je aan je hoofd hebt. Om je te helpen om tussen al je andere werk door toch een relevant en coherent verhaal uit te bouwen, geven we je graag een handvol eenvoudige, maar handige tips en wat food for thought.

Van die mailtjes die deugd doen!

Graag deel ik dit geweldig deugddoend verhaal met jullie.

Ongeveer anderhalf jaar geleden ontmoette ik Claire Tobback, toen nog founder van Klaer, een online platform met als doel de offline retail weer een boost geven. Ze werd me voorgesteld door een andere ondernemer uit mijn netwerk, met het voorstel om samen een koffie te drinken. Want zo gaat dat nu eenmaal in startup middens.

Vanaf die middag in augustus 2017 hou ik contact, plannen we op regelmatige basis een update koffie in, deel ik opportuniteiten uit mijn netwerk, en ben ik bij gelegenheid degene die de lastige vragen durf te stellen, gezien mijn achtergrond in de retail.

Claire durft zichzelf in vraag te stellen en te zoeken naar de juiste expertise in haar eigen netwerk en daarbuiten. Daardoor slaagt ze erin om haar idee te verfijnen. De meest recente uitdaging was zélfs voor Claire een stevige: haar start - up idee pitchen voor de Fashion Circle van Comeos.

Hoog tijd om haar pitch naar de next level te brengen, want een concept pitchen waarbij klant, online en offline retailer in de pap te brokken hebben, voor een zaal specialisten, is geen sinecure.

Hoog tijd dus om ook onze pitchqueen Sara in te schakelen om de puntjes op de i te zetten. Nog een powertalkske voor het afscheid en Claire was helemaal klaar voor om Click en Fit te pitchen.

27 februari 2019, ongeveer anderhalf jaar na onze eerste ontmoeting, na vele koffietjes en mailtjes over en weer, met telkens hulp die Claire een stap vooruit hielp, stond ze, mét epauletten voor de Fashion Circle van Comeos en zette ze haar startup er neer zoals het hoorde: met effect en duidelijk!

Diezelfde avond, om 23:15, stuurde ze me nog dit deugddoende mailtje door.

Dag Els,

Even om te laten weten dat de presentatie daarnet heel goed is verlopen! Het begon wel spannend, want ik had plots maar 10 min. ipv 15 omwille van technische problemen en vertraging, maar ik heb gewoon mijn verhaal gebracht en wat minder details gegeven. Iedereen was flink aan het noteren en de boodschap is in elk geval blijven hangen, want de organisatrice (hoofd van Fashion Circle) sloot af met: "dat zou ik inderdaad handig vinden, zo uw kleedje gaan passen en er meteen een schoen bij krijgen." In 1 zin perfect samengevat waar het om draait: een geweldige klanten beleving! :-)

Daarna ook nog even kunnen napraten met Van Haren schoenen, Chaussures Maniet en iemand van Albert Heijn die ook oprecht geïnteresseerd leek. Nu hopen dat er op termijn iets concreets uit kan vloeien, maar het zaadje is alvast gepland!

En 1 ding is zeker: zonder jou en Sarah had het nooit zo goed geweest, dus nogmaals many many thanks, écht, jullie zijn mijn heroes!

Veel groetjes,

Claire

En daarvoor doe ik het, samen met mijn team: advies op maat, onbeperkt in tijd!

Think With People geeft workshops tijdens Health Ramp Up

Think With People geeft workshops tijdens Health Ramp Up

Wie op innovatieve ideeën voor de gezondheidssector broeit, heeft vast al eens gehoord van Het 'Health Ramp Up'-programma. Dat is een intensieve bootcamp van het Blue Health Innovation Center die HealthTech start-ups in amper vier maanden klaarstoomt om het essentiële startkapitaal voor hun plannen op te halen. Niet altijd een simpele opdracht en daarom gooien we bij Think With People graag ook onze expertise in de strijd om de startende ondernemers van Health Ramp Up te helpen. Sara Rachdi, onze expert storytelling, is één van de coaches binnen het programma.

Pitch Your Company

Pitch Your Company

Sinds ze vijf jaar geleden mee aan de wieg stond van Think With People, heeft de Gentse  Sara Rachdi (36) heel wat beginnende ondernemers zien worstelen met hun ondernemersverhaal. Vandaag geeft ze interactieve workshops storytelling: "Pitch Your Company". Daarin leert ze bedrijfsleiders en startende ondernemers om hun verhaal kort en krachtig over te brengen.

Els leert de studenten retail en sales wat ondernemen is.

 
OvK_2019_-_button_Wij_doen_mee_96_dpi.jpg
 

Welke vaardigheden zijn nodig in het bedrijfsleven? Wat betekent ondernemer zijn nu precies? Wat verwachten bedrijven van jongeren? Heel wat vragen die jongeren hebben, maar zelf moeilijk kunnen beantwoorden. Wie kan dat beter dan een ondernemer of bedrijfsleider zelf?

Vlajo organiseert ieder jaar ‘Ondernemers voor de Klas’ in samenwerking met structurele partners Pulse Foundation, ETION, VKW Limburg en projectpartners BNP Paribas Fortis, essenscia vlaanderen en JCI Vlaanderen. Deze interactieve sessie biedt jongeren de ideale kans om al hun brandende vragen te stellen aan een ondernemer of bedrijfsleider, spannend toch?

Met THINK with people haken we graag in op dit geweldig initiatief. Els De Deken, onze community manager bij THINK with people en vroeger zelf onderneemster in de retail, gaat het gesprek aan met de studenten retail en sales van de Campus Bovenbouw SL te Zomergem.

Ook interesse om als ondernemer voor de klas te staan? Check de website van Vlajo.

Interactieve content maken voor je website, het is makkelijker dan je denkt!

Interactieve content maken voor je website, het is makkelijker dan je denkt!

Zoek je leuke content om de aandacht van je bezoekers vast te houden? Op zoek naar een originele manier om engagement te creëren bij de bezoekers van je website? Dan kan interactieve content voor jou een behoorlijke effectieve marketingtool zijn.

De drie onverwachte gewoonten van originele denkers

De drie onverwachte gewoonten van originele denkers

Hoe kom je met een geweldig idee op de proppen? Hoe word je een denker die zijn originele ideeën weet om te zetten in een succesvolle onderneming? Dat is het onderwerp van deze geestige en inspirerende TED-talk van organisatiepsycholoog Adam Grant.

Ben jij de ondernemer die de mobiliteit van morgen verzekert?

Wij zijn op zoek naar een ambitieus ondernemer die een startup wil lanceren in de sector van mobiliteit.

Ben je begaan met mobiliteit en stroomt er ondernemersbloed door je aderen? Dan hebben we een opportuniteit voor jou.

Een ervaren ondernemer in de brede mobiliteit sector heeft de ambitie én een concept om onze mobiliteit terug vlot te trekken. Hij heeft de kennis, ervaring en een netwerk om u tegen te zeggen, én de ambitie om een startup tot op wereldniveau uit te bouwen. Daarvoor is hij op zoek naar een team, en in de eerste plaats naar een ondernemer, die het project samen vanaf stap nul kan opnemen.

Daarom zijn we op zoek naar een persoon die al haar of zijn ondernemerstalent in de weegschaal wil gooien om in een eerste stap een minimal viable product te bouwen dat relevante toegevoegde waarde biedt voor klanten. Inzicht in techniek is noodzakelijk, maar je hoeft geen programmeerkennis te hebben. Begrijpen wat kan en hoe klanten denken is het belangrijkste.

Jouw taken:

  • Je verfijnt het concept en schrijft een verhaallijn die alle stakeholders begrijpen en die hen motiveert.

  • Je verzamelt een team (intern of extern) dat een eerste versie van het product kan bouwen. Je stuurt het team in het proces naar een MVP (minimal viable product).

  • Je legt, samen met het team, contacten met klanten, partners, overheid en potentiële investeerders. En je bouwt verder aan die relatie.

  • Je beheert het bedrijf ook financieel en administratief, en zorgt dat het niet van de rails loopt.

Jouw profiel:

  • Je hebt een bachelor of master.

  • Je hebt een ondernemende mindset en hebt interesse in mobiliteit.

  • Je bent creatief en ondernemend van natuur.

  • Je hebt 3 tot 7 jaar werkervaring.

  • Je bent een bijzonder persoon op jouw manier.

  • Je houdt van teamwerk.

  • Je wou altijd al je eigen startup.

 
 
Naam *
Naam
Telefoon
Telefoon
http://
 

Zelf je eigen website in elkaar boksen? Dit zijn je mogelijkheden!

Zelf je eigen website in elkaar boksen? Dit zijn je mogelijkheden!

Dankzij een hele resem handige en eenvoudig te gebruiken online tools kan iedereen een eigen website bouwen. Van Wordpress over Wix tot Squarespace: stuk voor stuk helpen ze je om in een handomdraai je eigen webstek op het wereldwijde web los te laten. Welke tool moet je nu precies kiezen om je website in elkaar te knutselen?